Sadie: Jesli tam někde jsi...


Autorka: Courtney Summers | Rok vydání: 2019 | Nakladatelství: CooBoo
Anotace: Sadie to v životě neměla lehké. Otce nikdy nepoznala, matka už před lety zmizela neznámo kam. Nechala Sadie na starosti domácnost i mladší sestřičku Mattie, která byla od narození středem Sadiina světa. Jenže pak Mattie někdo brutálně zavraždí. Když po několika měsících policejní vyšetřování skončí ve slepé uličce, Sadie se rozhodne vzít spravedlnost do vlastních rukou a vydá se najít vraha. Ona totiž moc dobře ví, s kým si musí vyrovnat účty.  Holky se ztrácejí v jednom kuse. To je první věc, která vytane na mysli moderátorovi Westu McCrayovi, když jednoho dne zvedne telefon a z něj se ozve hlas May Beth Fosterové, která ho prosí o pomoc při pátrání po pohřešované devatenáctileté Sadie. Takový příběh už všichni slyšeli mnohokrát. Určitě jen utekla z domova. Přesto se West nakonec rozhodne prosbu vyslyšet. Svoje pátrání dokumentuje v podcastu, a jak postupně odhaluje spletité okolnosti Sadiina zmizení, čím dál zoufaleji ji touží najít – dřív než bude příliš pozdě. 

"V Mattie našla Sadie smysl života, místo, kam směřovat svou lásku. Ale láska je komlikovaná, je zapeklitá. Může nás inspirovat k obětavosti, sobectví, našim největším úspěchům i nejkrutějším chybám. Svádí nás dohromady a stejně tak dobře nás může rozdělit.
Pohání nás."

Na Sadie mě hlavně nalákala Kristie, ale už předtím jsem ji zahlédla na zahraniční scéně, kde si “získala svých 5 minut slávy”. A nevím proč, strašně dlouho jsem měla za to, že je to Saddie (holt, mandela effect). Po prvních českých recenzích jsem byla celkem na vážkách, co jsem si to vzala ke čtení. Ano, každému se líbí něco jiného, ale já si hloupě dopředu tuhle knihu idealizovala jako titul, který se mi určitě bude líbit. Což by nikdo neměl dělat u žádného titulu. A jak se mi tedy kniha líbila?



Začátek byl skvělý! Zamilovala jsem si formát vyprávění skrze podcast Westa McCraye. Pohled Sadie byl zvláštní - číst ho bylo jako být na houpačce. Někdy fajn, ale někdy jsem nedokázala udržet tak úplně pozornost a proboha, mega mě štvalo to koktání většinou s tím nemám problém, ale tady mě to poprvé iritovalo. A ta poslední Sadiina kapitola?!?? Vezmu to ale hezky popořadě.

"Stačí, když přežiju ten okamžik, a zbytek už zvládnu."

Sadii to rozhodně v životě neměla růžové. Otce nikdy nepoznala. Matka alkoholička. Měla však Mattie, mladší sestřičku, která pro ni byla celým životem, i když se občas nepohodly kvůli matce, která je opustila. Mattie chtěla matku najít a to se jí stalo osudným. Narazila na nebezpečného člověka a byla zavražděna.



S vyšetřováním to nevypadalo zrovna nejlépe a policie se brzy ocitla ve slepé uličce. Sadie však ví své a tak se rozhodně vzít osud do vlastních rukou. A tak když zmizí i ona, May Beth Fosterová, která dívky milovala, jako kdyby byly její vlastní, osloví a moderátora Westa McCraye s prosbou, aby se pokusil zjistit, co se stalo se Sadie. Ten se pustí do vlastního pátrání.

"Moje hlava chrlí jednu myšlenku za druhou, ale ani jednu nějak nedokážu dokočit 
a všechny začínají Mattie... A zdá se, že niky nekončí."

Jak už jsem naznačila, příběh je vyprávěn kromě typickou ich formou z pohledu postavy, také formou podcastu, který vede West McCray. V knize nalézáme tedy v přepisu všech osm epizod radiového pořadu Holky. Tuhle formu vyprávění jsem si prakticky ihned zamilovala a hltala stránku za stránkou. I když se jedná v podstatě o jeden a ten samý příběh, máme tedy rozdíly. Někdy na nás určitá část působí emotivněji, někdy určitou událost vidíme z trochu jiného úhlu pohledu. Tyhle dvě vyprávění se skvěle doplňují. 


Příběh jsem si zamilovala od první stránky. Uhranul mě. Jeho jednotlivé vrstev - postupné gradování a strhující konec, který nenechá chladného žádného čtenáře. Jsou tady jak předvídatelné věci, tak i momenty, které vás překvapí. A zůstává i něco, co není řečeno přímo...

"Když mi bylo sedm a Mattie rok, zašeptala moje jméno.
Byla jsem její první slovo."

Takže asi takhle, pokud hledáte zase něco trochu jiného a nového, Sadie je pro vás ta pravá kniha. Čte se snadno a stránky až bolestivě rychle utíkají pod rukama. Za mě nese příběh nepatrné známky thrilleru a možná až detektivky, když vezmeme v potaz, že tady máme mrtvé tělo, Sadiinu výpravu za sestřiným vrahem a Westovu snahu zjistit, co se asi přesně stalo. Je opravdu těžké tady nenapsat spoiler... Kniha mě po dočtení jako celek hodně zasáhla a jen tak na ní nezapomenu. Konec může působit otevřeně a co vím, žádný druhý díl v plánu není. Já si ale myslím své a tím mě to bolí ještě víc...

Za poskytnutí knihy děkuji AlbatrosMedia. Knihu zakoupíte zde.






Komentáře

  1. Sadie se mi taky hodně líbila, hodně se s tvou recenzí ztotožňuji. Krásně napsáno!

    Marky (Books are my life...)

    OdpovědětVymazat
  2. Nad Sadie už dlouho uvažuji a tvá recenze s Gifi s Carou mě na příběh nalákala ještě víc. Asi si ji už budu muset konečně pořídit. Jen se tedy bojím, že mě ten závěr psychicky rozcupuje...

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Popular Posts