Obsidio: Žijte životy, pro které stojí za to zemřít


Autoři: Amie Kaufman a Jay Kristoff | Rok vydání: 2019 | Nakladatelství: CooBoo
Anotace: Poté co se Kady, Ezra, Hanna a Nik zachránili a porušili přitom všechny existující zákony, musí se společně s několika tisíci přeživšími dostat do trvale osídlené části vesmíru. Ovšem obchodní konsorcium, které stálo za invazí na mírumilovnou planetu, to nehodlá nechat jen tak. A tak se všichni musí spojit, aby odvrátili hrozící zničení sebe, evakuační lodi i jedné malé promrzlé planety, která byla na začátku toho všeho.

UPOZORNĚNÍ! 
Článek může obsahovat spoilery z předchozích dílů!


Předpokládám, že tenhle článek jste rozklikli s tím, že předchozí dvě knihy - Illuminae a Geminu, už máte přečtené. Pokud ne, honem do knihkupectví pro oba díly, protože tahle série je sérií s velkým S. Do třetice všeho dobrého mě o tom zas a znovu přesvědčilo skvělé duo autorů Amie Kaufman a Jay Kristoff. Vlastně si už ani pořádně nepamatuji, co mě pár roků zpátky přimělo sáhnout po první knize. Možná jsem četla nějakou skvělou recenzi. Možná. Zatímco Illuminae pro mě představovalo takový YA Resident Evil ve vesmíru, Gemina byla Vetřelec (samozřejmě v YA kabátku). A Obsidio?

"Každý příběh potřebuje svého netvora."

Moje láska k téhle série způsobila, že jsem již delší dobu vyhlížela vydání závěrečného dílu. Přestože se mi do rukou dostalo poměrně rychle po vydání českého překladu, měla jsem problém skutečně ho vzít do rukou a začít číst. Dva skvělé díly za mnou a já v horečných obavách "co když se to teď naprosto pokazí"? Jakmile jsem však vzala bichličku do rukou příběh mě chytil a až do poslední stránky nepustil.


V Obsidiu se setkáváme s našimi starými známými, kteří konečně mají tu čest potkat se tváří v tvář. Na scénu však přicházejí i další postavy - Asha a Rhys a jeden by si možná položil otázku, jestli už čtenář neztrácí přehled mezi postavami, ale vůbec ne. Sledujeme osudy Kady, Ezry, Spira, Hanny, Nika, Elly, a dalších, byť vedlejších, postav, jak se snaží probojovat si cestu zpět na Kerenzu. Ano, slyšíte dobře. Na Kerenzu. Vybojovat ještě jednu bitvu. Finální bitvu.

"Tahle loď není tím, čím se zdá být."
"A co teda je?"
"Vlk v rouše beránčím."

Po několika útrapných měsíců plahočení se vesmírem, se vědecká loď Hypatia setkává s letounem Betty Boop a lodí Mao. Všechny tři pravdila se spojí a vedení rozhodne vrátit se na Kerenzu v naději, že se jim podaří obnovit zásoby a dostat se do bezpečí. Jaké je to pak překvapení, když zachytí signál z Kerenzy o tom, že na planetě stále přežívá početná skupina, kterou stále ohrožuje BeiTech?


Rhys a Asha, ustřední dvojice, která možná nedostala tolik zaslouženého prostoru, jako dostaly dvojice v předchozích dílech. Přesto jsem si k nim našla cestu. Čtenáře provedou životem na Kerenze, která utrpěla po násilném vpádu BeiTechu. Rhys je z postu technika, přeřazen k vojenským jednotkám, kde se denně potýká s nespravedlností, krutostí a smrtí. Je znechucen. Nechce žádné války. Žádné další vraždy. Ashu už známe z nenápadných zmínek napříč minulých dílů. Je to sestřenice naší (nebo alespoň mojí milované) Kady, která nás provázela první knihou. Ashinou slabou a zároveň silnou stránkou je její obětavost pro druhé.

"Nejsem dobro. Jsem ale zlo?"

Ani ve třetí knize autoři nezměnili svou strategii a tak je nám příběh vyprávěn skrze přepisy z kamer, chatové zprávy, vzkazy na papírkách, vojenské zprávy či různé komiksové kresby. Tento styl vyprávění nemusí sednout každému. Pokud máte obavu, že jste na podstatné věci z předchozích dílů zapomněli, nemusíte. Autoři na začátku knihy mazaným způsobem shrnuli vše důležité, co byste měli pro čtení Obsidia vědět. Je to podané přirozeně a na mě to nepůsobilo nijak nuceně. Za to mají u mě velké plusové body.


Dějově se dostáváme na hranu mého milovaného námětu, že nic není tak úplně černobílé. Nikdo není jen hrdina nebo jen padouch. Někdy může být člověk obojí. Na řadu se také dostává filozofování o tom, zda je jedinec zodpovědný za činy celé skupiny. Můžeme svést vinu i na ty, kteří o existenci páchaného zla nevěděli, ale patří do této skupiny? Osobně miluji knihy, které spustí mezi čtenáři polemizování ve věci filozofických otázek, které není snadné (a mnohdy i možné) správně a jednoduše zodpovědět.

"Nepřestane mě to udivovat. 
Ten sklon lidí klást otázky, na které už znají odpovědi."

Slzy mě potkaly už i u předchozích dílů v momentech beznaděje a to nějaká extra citlivka nejsem. Takže pro mě nebylo překvapením, že nějaká ta slza ukápla i tady. Příběh je nadupaný akcí. Věci mají svůj spád a autoři plnohodnotně využijí prostor všech stránek k vytvoření děje, při kterém se prostě nudit nemůžete. S postavami jsem doslova i dýchala.


Sarkastické hlášky a konec, který roztříštil moje srdce na kusy. Číst tuhle série je jisto jistě neuvěřitelný čtenářský zážitek. Jako jediné mínus se tak jeví snad jen formát knihy. Nejedná se zrovna o kabelkovou četbu a moje zápěstí dostala dost zabrat. Přesto má neobvyklá velikost knihy a její grafická úprava své kouzlo, díky kterému bude zaručeně vždy v knihovně vyčnívat. S klidem v duši můžu říct, že celá série pro mě představuje srdeční záležitost a to normálně na sci-fi moc nejsem.

Za poskytnutí knihy děkuji AlbatrosMedia. Knihu zakoupíte zde.

Četli jste tuhle sérii? Jak se vám líbila?
Doporučili byste mi nějaký jiný titul od autorů? Dejte mi vědět v komentářích.

Komentáře

  1. Super recenzia. Veľmi rada počujem, že ide o vydarený záverečný diel (keďže prvé dva zbožňujem a k tomuto som sa ešte nedostala) a že autori trochu pripomenú, čo sa dielo predtým - som totiž veľký zabúdač. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bohužel, taky často zapomínám co se stalo v předchozích dílech :/ obzvlášť, když je mezi nimi větší časová prodleva :( Takže tady to bylo moc fajn a příhodné :)

      Vymazat
  2. Taky tuhle sérii miluju a Obsidio mě vážně bavilo. Pěkná recenze!
    Marky (Books are my life...)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Popular Posts