Zloději dýmu: Opravdu držíte v rukou Game of Thrones v YA kabátku?


Autorka: Sally Green | Rok vydání: 2019 | Nakladatelství: CooBoo
Anotace: Princezna, zrádce, lovkyně a zloděj. Čtyři hrdinové mají v rukou osud světa. Čtyři národy stojí na pokraji konfliktu. V Brigantsku se princezna Catherine připravuje na politické manželství bez kapky lásky, které pro ni chystá její krutý a ambiciózní otec. V Calidoru touží zhrzený sluha March po pomstě knížeti, který zradil jeho lid. V Pitorii cestuje lehkomyslný Edyon od města k městu a krade přitom jednu cetku za druhou, jen pro ten závratný pocit. A na pusté Severní planině při lovu démonů utíká třináctiletá Tash o holý život. Každý je jiný, a přesto je něco spojuje. Všem osud rozdal karty, se kterými hrát nechtějí, a oni z nich musí dostat to nejlepší.  Všechno se mění. Spojenectví se přelévají a rozpadají, staré jistoty tříští a životy našich hrdinů i všech kolem nich se obrací naruby. Jejich budoucnost je neoddělitelně propojena nepředvídatelnými vlivy magie a války. Kdo povstane a kdo padne? Komu se podaří vybojovat si své místo v životě?

(Při psaní recenze jsem poslouchala písničku Renaissance.)


Sally Green není v českém rybníčku přeložených knih žádný nováček. Dočkali jsme se už vydání celé trilogie Half Bad, kterou jsem jsem já osobně nečetla a názory na ní se různí. Teď na český trh přichází Zloději dýmu, které jsem pro změnu četla. Ještě než u nás stihla kniha oficiálně vyjít, skloňovalo ji hned několik knižních blogerů a nezazněl snad byť jen jediný negativní názor... Většinou se snažím knihám s podobnou pověstí vyhýbat, ale nakonec mě zvědavost vždy přemůže. Jak to tedy mám se Zloději dýmu?

"Příšery mě nikdy neděsily. Chtěl jsem s nimi bojovat.
Toužil jsem dokázat, že je porazím."

Už sama anotace titulu láká hned na čtyři hlavní hrdiny, kterým budou věnované jednotlivé kapitoly a jejichž osudy a životní cesty se víceméně pěkně propletou a zamotají. Já se před samotným čtením nejvíce těšila na kapitoly z pohledu princezny Catherine. Autorka u mě bodovala, díky skvělému zachycení situace toho, jak špatně se z ženami v Brigantsku zachází. Není to mínusem postavy, že ji autorka připravila tenhle druh překážky. Přesto mě na lep chytl hlavně motiv domluveného sňatku - jedná se o další z mých guilty pleasures v YA knihách. Trochu bych, ale předbíhala, kdybych vám řekla, jak se s tím tady hrdinka popasuje.


Možná jsem však začala ze špatného konce, když už jsem ale postavu Catherine načala, taky vás zaujalo, že obálka knihy nese pět pojmenování - princezna, voják, lovkyně, zrádce a zloděj, avšak anotace zmiňuje jen čtyři postavy? Mě to totiž zaujalo hodně, odpověď na tuhle nejasnost však najdete poměrně brzy - cca 3. kapitola. S Catherine se potkáváme za celkem nemilých okolností - při lynčování a popravě nebohé, a vlivem mučení už dosti zmrzačené, lady Anne Norwendové. Její poprava bolestivě zasáhne jejího bratra Ambrose, který chová city k princezně a ona je tajně opětuje. Toho si samozřejmě všimne její zlomyslný a krutý bratr Boris a inkvizitor Noyes. Z Ambrose se tak ihned stává zrádce a vydává se na útěk.

"...kdyby se on dotkl jí, popravili by ho, 
ale neviděla důvod, proč by se ona nemohla dotýkat jeho."

Co se týká ženských hlavních hrdinek, nesmím zapomenout zmínit ještě třináctiletou Tash. Pokud vám k srdci přirostla Ilan z Naslouchače, Zloděje dýmu rozhodně zařaďte na svůj TBR list. Malá lovkyně se věnuje celkem nelegální profesi - v Severní planině krade dým démonů a spolu se svým kumpánem Gravellem ho za nemalý peníz prodává. O Tash stačí vědět do začátku tohle - je neuvěřitelně mrštná, podle popisu má dredy (narážka na vlasy tu minimálně ještě jednou zazní) a MILUJE (ano, musím to napsat capslockem) boty. Patří ji úvodní kapitola, o akci není nouze a čtenářovi poměrně brzy dojde, že něco z toho mála, co skrz Tash víme o dýmu, tady nehraje.


March je jeden z posledních Abasků, kteří nebyli vyhlazeni během války mezi Brigantskem a Calidorem. Je otrokem knížete Thelonia - vládce Calidoru. Rozhodnutý se mu pomstít za to, že dopustil zkázu Abasků. Vydává se tedy na útěk s novým přítelem Holywellem - také Abaskem, kterému možná až přespříliš slepě důvěřuje. Je na pováženou vám prozradit, jakým způsobem chtějí dosáhnout své pomsty a kdo nebo co, že přesně je jejich cílem.


"Vidím smrt všude kolem tebe."

Edyon je kleptoman. Krade aniž by musel a občas aniž by danou věc opravdu chtěl a potřeboval. Je synem zámožné obchodnice, která si je v Pistorii vlastní paní. Chvíli trvá než se na scéně objevuje, ale prakticky hned o něm víme něco, co se on sám teprve má dozvědět. I když Edeon, díky své zálibě v návštěvách kartářky, už něco málo tuší. Nebudu vám lhát, kolem a kolem jsem právě v Edyonovi našla něco málo z populárního příběhu Game of Thrones, ke kterému jsou Zloději dýmu často přirovnáváni. Jinak mi však tohle přirovnání přijde spíše úsměvné a podobnost s GOT bych hledala u úplně jiných YA titulů.


Chce tomu snad sám osud, ale věřte tomu nebo ne, v jistý moment se všechny postavy setkávají a míjejí v Pitorii. Princezna Catherine tam míří za svým nastávajícím princem Zaynem. Tash a Gravell chtějí prodat dým. Edyon se musí vypořádat s následky neúspěšné krádeže u matčina konkurenta. March je připraven lapit svůj cíl a předmět pomsty. Ambrose odhaluje tajné spiknutí.

"Často si říkám, v jakém okamžiku se stává člověk zrádce. 
Kdy přesně překročí tu hranici mezi věrností a zradou."

Samozřejmě nic nejde podle očekávání a plánů. Edyon v dobrém úmyslu pomoci neznámé dívce získat její vysněné boty, narazí v kapse jejího společníka na ampulku s vzácným a nelegálním dýmem - rozhodne se ponechat si ji a věci se začínají dávat do pohybu. Jenže kdo všechno je ve skutečnosti zloděj? Co přesně dělá z člověka zrádce a nejsou jím nakonec tak trochu všichni? Ne všichni s urozenou krví se narodí do pozlacené klícky plné jistot. Vojáka nemusí hnát jen loajálnost, ale třeba i pomsta. Někdo loví démony, někdo zrádce a někdo udělá cokoliv, aby se dostálo spravedlnosti a napravili staré křivdy.


Autorka skvěle zpracovala to jak různé kultury jejích fiktivních národů vnímají odlišně na první pohled stejné věci - například pomstu. Přesto pro mě zůstává malou záhadou, jak přesně si mám její svět představovat. Zatímco Catherine a Brigantsko mi připomínali Španělsko za dob inkvizice, Tash a démony bych zařadila do post-apokalyptického světa. Tam nejspíš i část Pitorie - hlavně vojáky, kteří si barvili vlasy podle barev oddílů, ke kterým patřili. Na druhou stranu jsem si Edyona představovala jako renesančního Benátčana. March pro mě byl spíš než Abaskem, australským Aborigincem. Možná mám jen bájnou představivost :D

"Ale v srdci cítila, že chce víc než tohle. Poznala, po čem opravdu prahne,
a na okamžik to před sebou patřila v živých barvách.
Vlastní armádu mužů... Pochodující do války..."

Zloději dýmu mají nádhernou obálku, ale upřímně, nemusím mapu a ilustrační grafiky, které u kapitol ilustrují vždy každou postavu. Už je to nějaký ten pátek, co jsem dělala linoryt a nikdy to nebyla má oblíbená technika. Grafika uvnitř knihy je právě v tomto stylu. Což je můj malý osobní mínus, který ale nemusí nijak ovlivnit váš vlastní požitek ze čtení.


Nenajdete tady nudné, nezáživné a výplňkové části. Není tady ani nějaký sáhodlouhý nudný úvod. Vše se dozvídáme postupně za pochodu. Na stránkách na čtenáře čeká akce, překvapení, intriky, tajemství, bitvy, smrt a nechybí ani láska a trochu toho LGBT. V téhle knize zkrátka najdete všechno, co by dobrý (nejen YA) příběh měl mít. Na známá klišé se autorka snaží nahlížet z jiných úhlů.

"Dokážeš to, co nikdo jiný na světě."

Stojí tedy tato kniha za přečtení? Ano i ne. Pokud máte už teď velká očekávání, ještě s čtením počkejte, mohli byste se spálit. Nečekejte kdovíjaký jedinečný příběh, který vás od první strany uchvátí - to jsem přesně čekala já. Přesto se mi do rukou dostal kvalitně napsaný příběh, který plyne v ze začátku v klidném tempu a postupně nabírá na rychlosti, spádu a zvratech. Nějakým záhadným způsobem mi, ale nepřirost tolik k srdci. Ano, zamilujete si všech pět hlavních postav i přes možné předsudky, které vám možná vyvstanou při planých úvahách "a o co zrovna tenhle charakter může obohatit tento příběh?". Vytkla bych jim snad jen to, že hlavně ze začátku byly místy až přehnaně důvěřivé a naivní.

Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji Míše a AlbatrosMedia. Knihu zakoupíte zde
Četli jste Zloděje dýmu? Nebo se teprve chystáte?


Komentáře

  1. Zní to opravdu dobře!
    Moc velká očekávání od toho nemám, už jsem se totiž s autorčinou tvorbou setkala - četla jsem Half Bad, pouze ten první díl, a četlo se mi to sakra špatně - ale tohle by nemuselo být tak špatný. :D
    Hádám, že mi to nejspíš budeš muset půjčit. :D

    OdpovědětVymazat
  2. Ja som sa o knihe dopočula ešte minulého roku, keď o nej začalo hovoriť Cooboo. Anotácia ma nadchla, ale na Goodreads som sa stretla s mnohými negatívnymi ohlasmi, a tak moje nadšenie opadlo. Ale možno jej dám šancu! Iba toho nebudem čakať až tak veľa 🤔

    OdpovědětVymazat
  3. Souhlasím - já do toho šla úplně bez očekávání (ještě před vydáním) a byla jsem celkem spoko... Naštěstí jsem nevěděla o tom přirovnání ke GoT :D
    Marky (Books are my life...)

    OdpovědětVymazat
  4. Furt váhám, zda si knihu koupit nebo ne, uvidíme na světě knih :D
    Hodně jsi mě na knihu nalákala!

    ALL ABOUT CANDYS LIFE

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Popular Posts