Temnota: Hleděli na svoji minulost, která se stala jejich budoucností


Autorka: Kiersten Whiteová | Rok vydání: 2018 | Nakladatelství: Cooboo
Anotace: Nikdo ve skutečnosti neočekává, že princezna bude drsná a samostatná. Ale Lada Dragwlyová je přesně taková. Od chvíle, co byla společně se svým mladším bratrem vyhoštěna ze své vlasti Valašska a jejich otec zmizel, je vychovávána na osmanských dvorech a vždy věděla, že je pouhým pěšákem v cizí hře - a nehodlá se s tím smířit.  Tajně trénuje a chystá se na den, kdy přijde její čas, ona uprchne a vypraví se do své domoviny, aby zde uplatnila právo prvorozené a stala se vladařkou. Ale jednoho dne potká Mehmeda, jednoho ze synů samotného sultána. A vše se rázem zkomplikuje.

Ach ty anotace. Tak radši no comment...

"Náhle do ní udeřila hrůza z toho, co by Lada z toho dne, 
kdy sem poprvé vkročila, řekla té, která tu stála teď."

Netajím se tím, že mezi moje guilty pleasures patří historické turecké telenovely, takže když jsem před rokem narazila na knihu v angličtině, dobře jsem si jí zapamatovala a moje srdce se radostí tetelilo, když přišlo oznámení, že se dočkáme českého překladu. Knihu jsem si hned jak vyšla koupila, poměrně brzy se dala do čtení a tak trochu jsem narazila. Těžko se to vysvětluje, ale tahle kniha se nečte snadno. Není to tak, že by se v ději vyskytovali nepěkné věci nebo vázla zápletka. Příběh se mi jako celek líbil a miluju jak je to napsané, proto je pro mě záhadou, že jsem knihu četla několik měsíců. Ano, čtete dobře. Několik měsíců.


Neokoukané prostředí, které přesto vychází z reálné historie. Spisovatelka sice pro svou potřebu změnila pár detailů a historických osobností, ale jak se o každém vyprávění říká - jeden něco přidá a druhý něco ubere. Příběh začíná narozením hlavní hrdinky Lady, kterou jsem si prostě a jednoduše zamilovala pro její ošklivost, zápal a možná místy zbytečnou agresi. Vymyká se kolonkám pro tradičně dokonale krásné hlavní hrdinky a to je pro čtenáře osvěžující. Nečeká na prince na bílém koni. To ona je tím princem a v ruce sebevědomě a pevně třímá meč. Čistě bez metafory, je tou princeznou, která se zachrání sama.

"Spáchat zlo kvůli dobrému konci,
nebo se mu vyhnout, ale vědět, že to špatně skončí?"

Na začátku se píše rok 1435 a nacházíme se na území Valaška, kterému "vládne" kníže Vlad Drákula, kterého už možná znáte z jiných příběhů. Tady, ale žádné upíry nečekejte. Jeho charakter popisuje muže, který se snaží držet území pevně ve svých rukou, ale přes strach ze ztráty dělá nevědomě chyby a tak nahrává svým závistivým protivníkům a nepřátelům. Valašsko jako takové ve svých spárech třímá Osmanská říše, která se rozmáhá všemi směry jako mor.


Vlad rozhodně nebyl nejlepším otcem. Sám si asi své chování obhajoval faktem, že ho všechny jeho děti nějak zklamaly. Nejstarší syn propadl církvi, schopný Mircea je levoboček, Lada je žena a Radu je slaboch. "Dokonalé" rodinné vztahy vygradují a vyústí v hlavní zápletku knihy, v momentě kdy Vlad prchne z Valašska a pod záminkou Osmanské podpory, zanechá Ladu a Rada sultánovi jako záruku.

"Odřízni jim pomoc. Napadni je na moři i na suchu. 
Přinuť je bojovat na všech frontách,... 
Zaklepej na všechny dveře: potřebuješ, aby se otevřely jen jediné."

Dvě postradatelné děti, které ovšem mohou zemřít, pokud jejich otec udělá chybu. Lada už od mala cvičila, aby na otce udělala dojem a zavděčila se mu. Aby mu vynahradila zklamání z toho, že se narodila jako dívka. Radu byl její mladší bratříček, kterého mohla trápit jen ona a běda tomu, koho by napadlo mu jen zkřivit vlásek. Lada brzy pod svou ochranu vzala i přehlíženého Mehmeda - nejmladšího ze sultánových synů. Neměla ani ponětí, že budoucím vlivem intrik pěšáků v rozehrané partii, si udělala přítele z budoucího nástupce.


Kniha mapuje cca 17 let což je její další osvěžující prvek. Jen tak pro porovnání celá série Skleněný trůn z pera Sarah J. Maas mapují údajně dva roky. Lada se v Temnotě zaplétá do intrik a je s to udělat vše, aby ochránila svého přítele a stejně tak je na tom i Radu. Zatímco jeho sestra ovládá meč, strategii a velí jednotce janičárů, on navštěvuje večírky, přitakává strarému sultánovi a významným vezírům a pašům. Naslouchá klepům a vypouští polopravdy pro Mehmedův prospěch.

"Zdá se, že cenou za život je vždycky smrt. A proto ses stala strůjcem smrti. 
Krmíš smrt tolika lidmi, kolika jen můžeš, aby se nasytila 
a držela ten svůj pohled upřený jinam než na tebe."

Charakter Rada má v knize velice důležitou roli, protože přináší pohled na člověka, který najde útěchu a sílu ve víře. Radu po rocích strádání a útrap, i přes sestřin odpor, konvertuje k islámu. Což je jen další bod, na pomyslném seznamu toho, v čem je tahle kniha jiná a proč si ji musíte přečíst. Nenásilně čtenáře seznamuje s něčím, co je pro něj nové a co v dnešní době možná představuje i strašáka.


Je ještě jedna věc, kterou bych ráda zmínila, ale bohužel ji lze považovat za spoiler a já nerada spoileruji. Zhruba v polovině knihy, dojde k menšímu odhalení. Pozorný čtenář najde náznaky už v průběhu čtení první poloviny. Přesto si stojím za tím, že kdyby lidé o tomhle motivu věděli, knize by se dostálo větší pozornosti. Takže i když trochu nerada přiznávám (vzhledem k tomu, že je to možná spoiler), že se jedná o LGBT literaturu. A LGBT v kontrastu s islámem je celkem zajímavý námět a materiál ke čtení.

"Nemůžu si dovolit ztratit i tebe."
"Nemůžeš ztratit něco, co nemáš."

Už na začátku dubna se dočkáme druhého dílu, který ponese název Vzestup. Popravdě jsem trochu na vážkách, zda se do knihy mám rychle vrhat. Pro mě skončila první kniha celkem uzavřeně a tak si to nechci kazit. Jistě, pořád je tu ta otázka "a co bylo dál",  jenže ta tady bude vždy. Uvidím, možná se nakonec zlomím. Asi určitě se zlomím. Za sebe můžu první díl s klidným srdcem doporučit.

"Už nejsem dcerou draka.
Já jsem drak."

Četli jste temnotu? Líbila se vám? Dejte mi vědět v komentářích...


(ehm... Vím, že tohle vido je o úplně jiných postavách z jedné show,
 ale prostě mi to na Ladu a Mehmeda sedí xD)

Komentáře

  1. Tvoje recenze mě opravdu baví! Budu zvědavá jestli si pořídíš druhý díl.

    ALL ABOUT CANDYS LIFE

    OdpovědětVymazat
  2. Čeká tu na mě... tak jsem zvědavá :-) Vím jak dlouho jsi to četla. ale z recenze to vypadá zajímavě

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě se do ní brzy pusť a pak budeme sharovat fan casty, soudtracky atd. :D

      Vymazat
    2. 👍 a ty do Ve stínu hvozdu 😊

      Vymazat
  3. Barčo, děkuji ti za to, že jsi mi knížku půjčila, protože tohle zní sakra dobře! :D
    Sice nevím, co řeknu na to 15. století, Osmanskou říši a Drákulu, ale vím, že autorka píše suprově a má představivosti na rozdávání.
    Nevím, jestli jsi je četla, ale autorce v roce 2011 u nás vyšla série Paranormálové, u které jsem četla první díl a podle mého pětihvězdičkového hodnocení se mi to asi líbilo. :D Další díly jsem bohužel nečetla, a nevím, jestli se k nim někdy dokopu, ale Temnotu si ujít určitě nenechám, a jsem zvědavá, jestli se pustíš do Vzestupu a následně do toho třetího dílu, Bright We Burn, což nevím, jak se bude jmenovat v češtině. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už se těším až knihu přečteš a budeme ji moci probrat i se spoilery :D

      Vymazat
    2. Paranormály jsem četla kdysi taky :-) 2 ze 3.... to bych to mohla někdy dokončit :-)

      Vymazat
  4. Četla jsem a miluju! Už mám v ruce druhý díl a nemůžu se dočkat :)
    Marky (Books are my life...)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Popular Posts