Hilda: Rychlé šípy mileniálů

Autor: Luke Pearson Rok vydání: 2016-2018 Nakladatelství: Paseka 
Anotace: Tohle je Hilda, průzkumnice, dobrodružka a fanynka kamenů. Na světě má nejradši dvě věci: svůj skicák a psa Větvíka. Tedy, na světě má nejradši tři věci: svůj skicák, psa Větvíka a maminku. Pardon, na světě má nejradši svůj skicák, psa Větvíka, maminku a všechny nadpřirozené bytosti a příšerky, které žijí u nich v údolí. Hildina dobrodružství nejprve uchvátila čtenářky a čtenáře komiksů, poté vznikl animovaný seriál od Netflixu a nyní je tu knižní série. Prožijte s Hildou znovu její první setkání s trollem nebo s párem zamilovaných obrů. Pro skalní fanynky a fanoušky nabízí kniha desítky nových ilustrací a rozšíření smyšlené krajiny, do které se tak rádi vracíme. A pokud jste o Hildě nikdy neslyšeli, máme pro vás dvě otázky: Na co čekáte? A bolí oči hodně, když člověk poprvé vyleze z jeskyně?

Varování: Článek obsahuje recenzi jak na knihu Hilda a pidilidi,
 tak i recenze na komiksovou sérii Hilda.


Poprvé jsem na Hildu narazila v roce 2016, krátce poté, co u nás nakladatelství Paseka vydalo překlad prvního komiksu. Hilda zažila u českých čtenářů svůj boom. Snad nikdy jsem neslyšela aby lidé tolik mluvili o jednom komiksu. Byli tak nadšení z komiksu. Takže bylo jen otázkou času - nebo spíše pořadníku v knihovně, než se komiks dostal do rukou i mě a já mělo možnost se s oblíbenou kreslenou postavičkou mojí generace seznámit.

Hilda je i zároveň není přesně takovou hrdinkou jakou čekáte. Zvláštní, avšak rozhodně ne znepokojivá. Trošku bizarní, přesto roztomilá. Vyplňuje prostor stránek a jako skoro jediný aktér příběhu prvního svazku vás upoutá a uchvátí natolik, že jistou absurditu, absenci akce a květnatě vykreslení prostředí s chutí přijmete. Ba co víc, celé si to zamilujete (hlavně ty roztomilé prapodivné tvory a zvířátka). Zní to možná trochu přikrášleně, já sama to tak však vnímám.

Je zcela jasné, že Hilda si čtenáře umí získat. Dokazují to tři přeložené komiksy, nově vzniklý stejnojmenný seriál od Netflixu a doplňková kniha Hilda a pidilidi či mobilní hra pro opravdové fanoušky.

Po stránce zpracování je komiksová Hilda pravým opakem mnohdy vyumělkované digitální kresby. Připravte se proto na jednoduchou kresbu a práci s barevnými plochami v kombinaci s černou linkou. Zkráceně řečeno, představte si styl kresby kultovních Šmoulů. A co se týká obsahové stránky jednotlivých dílů, odvolte mi vám ve třech (opravdu hodně) krátkých recenzí shrnout svůj názor.


Hilda
První komiks kreslené série skrývá hned dva příběhy. V jednom Hilda narazí na trolla a v druhém se popasuje s půlnočním obrem. Modrovlasá dívenka s černou baretkou jménem Hilda žije sama s maminkou v dřevěné chaloupce kdesi v horách. Dospívá a nechodí nikam do školy. V okolí nežije nikdo, natož nějaký její věkový vrstevník a tak si Hilda začne představovat a snít aby alespoň trochu zahnala tu citovou osamělost. Ale co když jsou všichni ti tvorové - trollové, obři, elfové, poleňáci, duchové, hnídátka a dokonce i Větvík opravdoví - reální? Předsádka hardbacku je nádherná a za mě asi nejpovedenější - když porovnám s následujícími díly. Nechybí mapa ani štítek pro jméno vlastníka svazku.

Hilda se vrací
I druhý díl skýtá na svých stránkách dva příběhy - Hilda a ptačí slavnost a Hilda a černý pes. Hilda se s maminkou stěhují ze samoty u lesa do města Trolberg. Nemusíme se však bát, že by si Hilda přestala představovat a tajemným tvorům včetně Větvíka by bylo konec. Na scéně se objevují nové postavy, které jsou příjemným zpestřením. Kniha obsahuje určité odlišnosti od prvního dílu - jiný styl kresby mapy a jiný přechod mezi příběhy. Na kouzle však neztrácí.

Hilda a kamenný les
Třetí díl Hildy obsahuje pouze jeden příběh, čínž se od předchozích dvou liší nejvíce. Dějově se odehrává asi rok po událostecch z druhého dílu a jako jediný svazek ze série končí otevřeně - doslovně "pokračování příšte". Hilda dělá to co vždy - chodí ven, prožívá dobrodružství, která zahrnují všemožné kouzelné tvory. Tentokrát však maminka prokoukne Hildiny polopravdy a naše oblíbená kreslená hrdinka dostává zaracha. Odřízne ji to od možnosti dalšího dobrodružství? Čtenář si možná všimne absence mapy a velice podobné předsádky, kterou jsme měli v druhém díle.


Co se týká knihy Hilda a pidilidi, komiksové nadšence trochu zklamu. Tady těch písmenek je o dost více. Jsou však velká a proklad mezi řádky taky není běžný. Ilustrace se úplně neztratila a největším bonusem je zaručeně to, že psaná kniha otevírá dveře širšímu okruhu čtenářů a rozšiřuje Hildovské universum.

Na knize se podíl kromě samotného tvůrce také spisovatel Stephen Davies. Děj pojímá první dvě epizody seriálu, kde se Hilda setkává s trolly, neviditelnými pidilidmi a nočními obry. Pod přebalem najdete na žlutých deskách krásný grafický detail Hildy a Větvíka.

Jako velkému fandovi komiksů mi knižní Hilda nepřinesla nic moc nového. Což je vesměs jediné mínus příběhu, se kterým strávíte jeden večer. Přesto se jedná o skvělé nostalgické připomenutí už známého příběhu a vždy bude mít v mé knihovně své čestné místo hned vedle komiksů.

 

Za zaslání knih k recenzi děkuji nakladatelství Paseka. 
Knihu Hilda a pidilidi můžete zakoupit zde.
                                                                  
Setkali jste se už s Hildou?

Komentáře

  1. O Hildě jsem věděla už delší dobu, ale teprve díky tobě jsem si ji v knihovně půjčila. V roce 2018 jsem podlehla komiksům od Marvelu a chtěla jsem vyzkoušet něco jiného. Hilda byla jasná volba. Mám za sebou první dva komiksové svazky a do téhle modrovlasé dívky jsem se zamilovala :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak mě Hilda totálně minula! :D Vím, že u českých čtenářů má opravdu skvělou základu, ale já jsem dosud o této malé modrovlasé holčičce nic nečetla. V knihovně bohužel tento komiks není, takže mám smůlu. Alee... chtěla bych strašně moc vidět ten seriál, co je na Netflixu! Takže, až nebudu mít na co koukat, musím se na Hildu mrknout! ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, seriál mě čeká, tak možná budeme koukat "spolu" :)

      Vymazat
  3. Zatím jsem přečetla pouze první díl komiksu, doma mám i příběh a rozhodně se chystám na další díly i seriál :-) Čtení jsem si užila, nemůžu říct, že bych byla unesená do nebes, ale spokojená jsem byla :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ♥ Třeba tě další díly trochu víc nadchnou :) já jsem hodně zvědavá na seriál - snad se k němu brzy dostanu.

      Vymazat
  4. Týjo, a to jsem si myslela, že Hilda je hodně stará záležitost a že se vrací v novém kabátě.
    Bohužel jsem jí nečetla, takže nemohu posoudit.
    Recenzi máš krásně napsanou, určitě bych si jí chtěla pořídit v budoucnu.

    ALL ABOUT CANDYS LIFE

    OdpovědětVymazat
  5. Veľmi sa mi páči, ak má kniha aj textové, ale aj grafické spracovanie <3 nielenže podporia čitateľovu fantáziu, ale je to aj také ňu ňu, keď sa s príbehom nechceme rozlúčiť.

    OdpovědětVymazat
  6. Hilda sem, Hilda tam. O Hildě slýchám už dlouho a pravděpodobně po ní tedy nakonec šáhnu, jelikož je vychvalovaná až do nebes.

    Gabux

    OdpovědětVymazat
  7. Pekné komplexné zhrnutie všetkého Hildovitého!:) Nadšenie okolo Hildy registrujem už dlhšie, tak hádam si čoskoro otestujem na vlastnej koži, čo na nej všetci vidia. :D Aj seriál mám v hľadáčiku už dlhšie, ten si videla?

    OdpovědětVymazat
  8. Hilda je poslední dobou vážně fenomén, takže bych ji ráda vyzkoušela - zatím jsem o ní nic nečetla, takže i přes tvůj smíšený názor se do ní asi pustím ;)
    Marky (Books are my life...)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Popular Posts