2019 | Čtenářské předsevzetí


  Tenhle článek představuje moje čtenářské předsevzetí pro rok 2019. Je to směsice zásad, předsevzetí a výzev týkající se čtení, které bych chtěla v novém roce dodržet. Jedním z jasných cílů je přečíst více knih. Pak taky nekupovat si tolik knih... Vezmu to ale popořadě a třeba tím někoho z vás inspiruju.

55 knih
V roce 2018 jsem přečetla 45 knih. Jen tak tak a moje skóre zachránila desítka komiksů a několik titulů moderní poezie. Byl to rok, ve kterém nebylo moc volného času, který by se dal využít ke čtení. Prala jsem se s osobním životem a pořád něco řešila. Věci se mi kazily pod rukama... Na konci každého roku si navzájem přejeme aby ten další rok byl lepší. Já doufám, že bude. Prostě se hecnu a kdyby se to nepovedlo, svět se nezboří. Nejde o kvantitu, ale o kvalitu (čtenářského prožitku a čtené literatury).

Víc číst, víc psát
Svou tvorbu směřuji hlavně na instagram. Přeci jen, je vás tam víc a kolik lidí v dnešní době čte blogy? Přijde mi, že jsme všichni křečovitě chycení v časové tísni a nemáme na nic čas. Sotva na knihy, už vůbec ne na blogy. Přesto bych se letošní rok chtěla začít více věnovat čtení a psaní blogu. Možná mi to nepůjde. Možná to nikdo nebude číst. Já se tím ale rozepíšu a taky vypíšu. Poslední dobou zjišťuju, že mě psaní blogu uklidňuje. A taky mě vždycky nadchne, když mi někdo dá zpětnou vazbu.

Nebát se psát do knih
Nedávno jsem začala se psaním knižních teorii. Tak dobře, mám zatím jen dvě. Ta druhá mi ale dala pořádně zabrat. Ve wordu má ta šílenost 17 stran a já nad ní strávila hromadu času. Většinu jsem ale promarnila nad hledáním úryvků pro citování. Agrrr. Jak já jsem si nadávala. Osm knih, přes 300 lepíků, ale co jsem jakým myslela nikde. Letos mě nakopla Zuzka, která o "ničení" knih natočila i video. Mám doma tedy už hezky popsaného Krutého prince. Zatím jen tužkou a možná, kvůli mému svědomí, ještě chvíli u těch gumovacích propisek zůstanu.

Nové žánry
Když se podíváte na mou "tvorbu" zjistíte, že fantasy převládá. Hodně. Možná až nezdravě. Knihy pro mě vždycky byly únikem z reality. Minulý rok jsem si asi řekla, že to teda vezmu důkladně a tu realičnost všedních dnů opustím úplně na stránkách knih žánru fantasy. Dokonce se obklopuji převážně blogery, kteří čtou stejně jako já hlavně fantasy. Věřte, je pak osvěžující, když na mě na instagramové nástěnce vyskočí například @klariny.knihy s knihou, která není fantasy. Letos bych se proto chtěla hlavně kvůli Klárce pustit do Odeonek a Absyntovek. Rok 2018 byl pro mě, kromě fantasy, nově i ve znamení komiksů a moderní poezie. Oboje jsem si zamilovala a pokud znáte nějaký dobrý komiks nebo poezii, rozhodně se mi ji prosím nebojte doporučit.

Dočíst rozečtené série
Moc jsem doufala, že se mi podaří dočíst Grišu. Jenže omyl. Ta prodleva mezi druhým a třetím dílem se mi začíná až moc protahovat a na mě už teď jsou mračna obav z toho, že než se k tomu dostanu, všechno z předchozích dílů zapomenu. Takže v roce 2019 musím rozhodně dočíst Grišu, ale čeká mě například i Kronika Pozůstalých, Skleněný trůn a Kostičas. Pokud tedy v tomhle roce rozečtu kompletně vydanou sérii a bude se mi líbit, budu se ji snažit dočíst ještě letos.

Přečíst víc knih v angličtině
Poslední roky se mi daří přelouskat sem tam nějakou tu knihu v angličtině. Scóre však navyšuje hlavně moderní poezie. To bych chtěla změnit, a že těch nepřečtených knih v angličtině už víc jak deset mám. Já blázen teď ještě začínám propadat kouzlu knižních boxů a jsem asi ztracená... Takže Báro, začni konečně pořádně číst v angličtině a neflákej to! Ten Gaiman ti přece v angličtině přišel super.

Nepořizovat si tolik nových knih
Upss. Tak tohle půjde hodně těžko, ale je to nezbytné. V knihovně už není místo. Poličky se prohýbají. Účet zeje prázdnotou... Jenže jak na to? Minulý rok moje předsevzetí znělo tak, že si za každou jednu přečtenou knihu můžu pořídit jednu novou. Samozřejmě se mi to povedlo dodržovat jen... 2 měsíce? Nicméně jsem sto nastavit si letos obdobné pravidlo. Na každý měsíc mám limit maximálně 4 nové knihy + za každou jednu přečtenou knihu se mi limit zvýší o jednu knihu navíc. Nevím jestli to dává smysl, ale snad jo. (Pro jistotu bych si měla, ale nastavit i nějaký ten limit na účtě.)

Zbavovat se knih, které se mi nelíbí
Na tohle nemám nervy ani srdce. Když už se však odhodlám, je to celkem oříšek. Většinou tyhle knihy totiž nikdo jiný nechce... Začínám vážně uvažovat, že bych se u nás na vesnici zasadila o to, aby vznikla knihobudka. Jen mám obavu, že by tam ty knihy stejně zůstaly ležet. Takže mi zbývá už jen možnost odtahat je postupně do městské knihovny. Jiný způsob zbavování - třeba tříděný odpad -mi přijde neetický. Možná se jedná dokonce o knihomolský zločin. Co myslíte?

A jaká jsou vaše čtenářská předsevzetí?


Komentáře

  1. Opět bezvadný článek. Čtenářská předsevzetí si také musím sepsat, děkuji za připomenutí :D Budu mít hodně podobná, jako máš ty :)

    OdpovědětVymazat
  2. Skvělý článek! Bohužel je nás na blogu čím dál míň, přitom psaní blogu je dobrá věc a není nijak omezovaná :-( Držím palce k tvým předsevzetím! Sama mám hrozně moc rozečtených sérií, ke kterým se ne a ne vracet :-( Je to hrozná škoda.. Knih vychází stále víc a víc.. Pořád mám pocit, že jsem většinu skvělých knih nečetla :-( S nakupováním nových knih máš pravdu, sama mám doma tolik knih, že bych aspoň dva roky nemusela kupovat žádnou :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju a děkuju <3 Je opravdu škoda, že lidi se už blogům a jejich psaní tolik nevěnují :/ Rozečtené série jsou zlo T.T Skoro už si nepamatuju první díly a jak píšeš, nejhorší je, že stále vycházejí nové a nové knihy a člověk to naprosto nestíhá číst. A nakupování nových knih je u mě asi už diagnóza xD

      Vymazat
  3. Veľmi krásne knižné predsavzatia! Držím palce. Ono stačí si to niekde napísať, dať pred oči a človek si svoje úlohy plní spontánne a ešte aj s radosťou. Som zvedavá, čo povieš na konci roka. :)

    Jaji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem zvědavá, jak to na konci roku bude vypadat. Možná pak napíšu článek, kde to zhodnotím. - Samozřejmě za předpokladu, že alespoň něco dodržím :D A děkuju <3

      Vymazat
  4. Skvělé předsevzetí! Držím palce, aby se ti vše podařilo splnit. :) Já budu doufat, že přečtu alespoň jednu knihu v angličtině a trochu se mi podaří protřídit knihovnu, ale o tom dost pochybuji. :)) Přeji krásný knižní rok 2019!

    OdpovědětVymazat
  5. Já si myslím, že znovu nastane éra, kdy se lidi budou rádi vracet k psaní blogu a článků. Já svůj blog mám hrozně ráda a nedokážu si představit bez něho být a tvůj blog se mi moc libí.
    Také bych chtěla více číst angličtině a dočíst série. Držím palce jak se ti to povede! Krásný rok 2019 a určitě bude lepší než předchozí ♥

    allaboutcandyslife

    OdpovědětVymazat
  6. Pekné predsavzatia, držím palce. 🙂 Ja si jedine dávam cieľ prečítať aspoň 30 kníh a tiež by som sa rada obmedzila v nakupovaní, len keď uvidím zľavy alebo novo vyjdenú knihu, ktorú potrebujem mať, neviem odolať. 😅

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mi povídej T.T však už jsem včera večer tři knihy objednala xD Ještě štěstí, že mám ten limit 4 knihy na měsíc. Teď jen doufat, že někde nebudou slevy xD

      Vymazat
    2. Tiež som si včera objednala 3 knihy. 😂 Ale 2 z nich plánujem čo najskôr prečítať. 😁

      Vymazat
  7. držím palce :-) já měla v roce 2018 knih 56.... na rok 2019 jsem si jich dala na přečtení 40 což jsem měla i loni :-) zvyšovat to nechci, možná v průběhu roku podle toho jak to půjde
    taky bych měla číst to co mám doma a nepořizovat další :-) jenže je to těžký
    v AJ čtu a posedlost knižními boxy mě pomalu opouští... věř, že po čase už to není takové vzrůžo a věci se opakují a hromadí... lepší si pak koupit box zpětně když víš co tam je... a nebo ty věci o které opravdu stojíš :-) @tyrkysoveknihy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Doufám, že ta posedlost mě opustí rychleji xD Přeci jen to docela žere peníze T.T

      Vymazat
    2. Co už si si objednala? :-D :-) JJ, žere.

      Vymazat
    3. Únorový ještě ne xD Zatím :D Na 99% vím jistě, co tam bude za knihu a nevím jestli mě to zas tak úplně láká :/

      Vymazat
  8. Nejprve... držím ti se vším palce! :D Doufám, že se ti podaří číst více knih v angličtině, že se dostaneš na konci roku k 55 knihám, nebo i snad více, či si nebudeš pořizovat tolik nových knih!
    Já si letos dávám za cíl překonat 80 knih. Již druhý rok jsem se zasekla na čísle 71, tak snad do třetice se mi podaří přes toto číslo přehoupnout.
    I já jsem si dala za cíl více být aktivní na blogu, kde už jsem jednu dobu byla, ale pak všichni zdrhli na instagram, ale stále tu je spousta lidí, které blogy čte, takže to nevzdávám a snad to oni nevzdají se mnou. :D
    Do knih nikdy, ani kdyby mě na nože brali, psát nebudu. Jen jednou jsem minulý rok do knihy lepila lepíky, které jsem následně vyndala, ale psát do nich a ničit je fakt nebudu. :D
    Co se týká žánru, tak letos bych chtěla zabrouzdat do thrillerů a detektivek, a jednoduše knih z produkce nakladatelství Kalibr či Knižní klub. V pasti lží se mi velmi líbilo a Kříďáka, kterého mám právě rozečteného, nedám z ruky, takže tak. :D
    Dočíst série je také můj velký rest - mám tam třeba Grišu, Harryho Potter, Dvůr a Trůn nebo také Vampýrskou akademii s Labyrintem a Anděli. Asi budu potřebovat několika měsíční dovolenou, abych tohle všechno stihla letos přečíst. :D
    Do angličtiny se také chystám, ale zatím do poezie či do middle-grade, a už dokonce vím, co budu číst. Jestli víš, tak nedávno vyšla třetí série A Series of Unfortunate Events, které je na motivy třináctidílné série, a já ji hodlám letos přečíst a snad i zkompletovat, tak snad to vyjde. :D
    Zbylé dva body nechám na náhodě. Někdy se stane, že si jeden měsíc přečtu pouze jednu knihu, někdy zase deset, takže tak. Já bych chtěla letos snížit hlavně číslo nepřečtených knih, které vlastním, tak o 30%, tak snad se mi to splní. Jestli ne, svět se nezboří. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, i já ti držím palečky♥ A tu několika měsíční dovolenou budeme potřebovat obě xD Ať už se nám to všechno povede, nebo ne... Svět se nezboří :D

      Vymazat

Okomentovat

Popular Posts