Vypálená nenávist: Příliš velké sousto pro YA literaturu?


Anotace: Šestnáctiletá Starr Carterová balancuje mezi dvěma světy: jedním z nich, je chudinská čtvrť, ve které bydlí, druhým luxusní střední škola, kterou navštěvuje. Už tak to nemá jednoduché, jednoho večera se ale stane svědkem tragické události. Střetu s policií, při němž je zastřelen její nejlepší kamarád Khalil. Když se ukáže, že Khalil byl neozbrojený, z celé události se stává mediální senzace. Jediný, kdo dokáže s jistotou odpovědět na otázku, co se ten večer přihodilo, je Starr. Její svědectví však může mít fatální následky nejen pro její okolí, ale i pro ni samotnou.

Autorka Angie Thomasová žije celý svůj život v Jacksonu, ve státě Mississippi. Je první černoška, která získala diplom z tvůrčího psaní na Belhaven University. Už v šesti letech se stala svědkem přestřelky - tuhle  zkušenost propůjčila i hlavní postavě Starr ve své prvotině Vypálená Nenávist. V psaní debutové knihy ji však inspiroval hlavně případ Oscara Granta.

YA je daleko víc než jen romantika nebo fantasy (s kapkou romantiky) pro dospívající čtenáře. Není to tak dávno, co se na trochou objevily první YA thrillery. YA žánr se snaží tvářit přirozeně a realisticky. Ty křivdy a problémy jsou, ale vždy vyvážené trochu té pohádkovosti. Vypálená nenávist nenabízí boj za happy endem ala "žili spolu šťastně až do smrti". Tenhle příběh je bojem za dosažení spravedlnosti. Pravda, ale někdy může napáchat víc škody než užitku.

"Když mi bylo dvanáct, naši se mnou měli dva rozhovory na vážné téma.
Jedním z nich byla tradiční rodičovská přednáška o motýlech a včeličkách...
Ten druhý rozhovor se týkal toho, jak se mám chovat, když mě zastaví policajti."

Hlavní hrdinka, šestnáctiletá Starr, žije v černošské chudinské čtvrti a v kontrastu k tomu chodí na elitní školu. Tohle balancování má ale za následek, že Starr není plnohodnotně přijímána ani jedním "světem". Starr jsem si oblíbila už na začátku knihy. Bylo zajímavé sledovat jejíma očima pohled na věc a vnímat mezi řádky tíživou nespravedlivou situaci. Řekla bych, že hlavně proto, že já sama jsem běloška a nikdy jsem s případem rasismu na svou osobu nesetkala. Každopádně Starr je jedna z vypravěček, na které nikdy nezapomenu. Nedokážu úplně vysvětlit proč, ale trochu jsem v ní cítila něco málo z Liesel - hlavní hrdinky Zlodějky knih. Myslím, že by bylo zajímavé, kdyby se tyhle dvě postavy někdy v paralelním knižním universu setkaly.


Stejně jako jsem si na začátku knihy oblíbila Starr, postava Khalila mě nechávala naprosto chladnou a proto nepřišel ani nijak velký zármutek, když byl o pár stránek dál chladnokrevně zastřelen několika výstřely z poloautomatické zbraně bílého policisty. Tu scénu čtenář vnímá očima hlavní hrdinky a myslí si, že zná celý příběh, jenže je teprve na začátku nové cesty. Khalilovu smrt si vezmou na mušku média a začnou ho vykreslovat jako drogového dealera a člena zločineckého gangu. Byl Khalil opravdu tak nevinný, jak si Starr myslí? Jak moc změní tahle událost život hlavní hrdinky?

"Už jsem to zažila mockrát - zabijí černocha protože jen proto, že je černý, a strhne se hotové peklo.
Kolikrát jsem tweetovala s hashtagem RIP, sdílela fotky na Tumblru, podepisovala kde jakou petici
a pokaždé si říkala, že kdybych byla něčeho takového sama svědkem,
z plných plic bych to křičela do světa, aby všichni věděli, co se stalo.
Teď je to tady a já se bojím promluvit."

Něco by se mohlo seškrtnout, jenže to by příběh ztratil na věrohodnosti a hloubce závažného tématu. Občas se zdá, že se na stránkách nic neděje, ale zároveň cítíte, že v pozadí nějaký ten mechanismus pracuje, ozubená kolečka se otáčejí a zapadají do sebe. Co se stane na konec?


Jedno malé mínus by se dalo knize udělit za překlad písní. Na druhou stranu, ona to není žádná legrace překládat texty písní nebo třeba poezii. Někdy se ztratí vtip nebo pointa. Čtenářský zážitek, který vám ale kniha poskytne je kvalitní a krásná, až minimalistická obálka učaruje nejednomu návštěvníkovi knihovny nebo knihkupectví.

Nebudu lhát, tahle kniha ve mně probudila hodně emocí. Znovu jsem si připomněla příkoří, která se dějí i dnes ve 21. století. Realita, jak vystřižená z nočních můr, kdy některé lidi ovládá xenofobie a proto nejednají vždy s rozumně. Důsledky jsou pak mnohdy fatální a volání po spravedlnosti není vždy vyslyšeno.

"Pac říkal, že ta písnička Thug Life je akronym pro
The Hate U Give Little Infants Fucks Everybody...
Dyť je to jasný...T-H-U-G-L-I-F-E! Nenávist, ve které vychováváte své děti,
nakonec vyjebe s náma se všema.
Chtěl tím říct, že to, co do nás do dětí společnost vloží, se jim jednou,
až se utrhnem ze řetězu, vrátí jak bumerang."

Autorka svou knihou otevřela dveře novému tématu v YA literatuře. Je jisté, že ne všechny čtenáře zasáhne kniha tak jak by měla. Záleží na kontextu výchovy jedince. Tenhle titul na tom bude nejspíše hodně podobně, jako jedna známá filozofická pohádka, hned na poprvé ji ne všichni plnohodnotně ocení a vstřebáte její poselství. Až se to ale povede, nesmazatelně se vám vypálí do paměti...

Na závěr bych neměla zapomenout zmínit, že nedávno byl natočen stejnojmenný film, vycházející z knižní předlohy v hlavní roli Amandla Stenberg vedený pod režií George Tillmana Jr.

Za poskytnutí knihy děkuji nejlepšímu Radkovi z Euromedia. Knihu můžete zakoupit přes odkaz zde.
Dík taky patří YOLI za pestrý výběr skvělých knih s osobním kouzlem, které u nás vydávají.


Komentáře

  1. Baru, jako vždy krásně napsaná recenze. Mám chuť hned sáhnout po knize, ale bohužel ji nemám doma.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, Kath <3 jestli budeš mít možnost určitě si knihu přečti. Do teď z ní mám zvláštní pocity (ne ve špatném smyslu, ale ani ne v dobrém) - prostě se mi vypálila do paměti a teď tam bude chvilku "strašit" :)

      Vymazat
  2. Moc hezky napsaná recenze :) Přiznám se, že jsem knihu doposud spíše přehlížela, čekala jsem od ní něco úplně jiného než popisuješ - nakonec po ní budu muset šáhnout, protože příběh zní fakt zajímavě! :)

    www.knihtester.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Určitě po knize sáhni - i kdyby jen v knihovně. Myslím, že tenhle příběh si zaslouží pozornost a doufám, že se mu i řádné pozornosti po zásluze dostane :)

      Vymazat

Okomentovat

Popular Posts