Instagram: Prolomení současného algoritmu


Po delší době, v reakci na váš zájem vydávám další článek do rubriky Instagram. Tentokrát se podíváme na zoubek současnému algoritmu, který Instagram nastavil. Hned na začátek, je na místě položit si první otázku: "Jak přesně algoritmus funguje?" V tomto článku vyházím z volně přístupných online článků a vlastních zkušeností.

Jaké jsou faktory, podle kterých Instagram určuje, co se zobrazí na vrchu vaší nástěnky a jak tedy ovlivnit aby se vaše posty dostaly na pomyslný vrchol náštěnek vašich followers? Strávíte klidně i desítky minut nad chystanou fotografií, její úpravou, doprovodného textu. Zveřejníte a nic se neděje. Zpětná vazba není ani z půlky taková, jakou byste si představovali. Kde je chyba?


  • ČAS ZVEŘEJNĚNÍ

Pojďme se mrknout na samý počátek vaší instagramové značky a ujasněme si na koho cílíte, kdo jsou vaši followers - jaké mají návyky a v jakém časovém pásmu se pohybují? Jinými slovy, je příspěvek vydán v tzv. prime time, kdy jsou vaši sledující online a sto poskytnout vám zpětnou vazbu. Neměli bychom podceňovat čas, kdy příspěvek zveřejníme. "Zkušenosti odhalí, kdy je vaše cílová skupina nejvíc aktivní a takového času byste se měli držet." - businessgram.eu  Je tedy holý nesmysl zveřejňovat post v jedenáct hodin večer, pokud velká většina vašich followers spí a nemají šanci poskytnout vám zpětnou vazbu a získat status "aktivního příspěvku" - tohle je jasná cesta do zapomnění.

  • ZÁJEM

Algoritmus vyhodnocuje a když zmerčí aktivitu u vašeho postu, má tendenci zapojit i ostatní uživatele, nasměrovat je a ukázat, kde to žije. Jenže jak si získat zájem? Za předpokladu, že jste vydali post ve správný čas (viz. bod výše), máte našlápnuto udržet se na vrcholu tabulky a klidně si tam dobrou hodinu pobýt.-  Dobrý čas zveřejnění vás vyhodil na vrchol u několika vašich followers a ty v následujících pár minutách rozhodnou, zda se uskuteční vaše chvilka na výsluní. "Call to action" je to nad čím si lámeme hlavu pořád. Jak zajistit aby nám někdo reagoval na posty a story? Odpověď je jasná: nabádejme, ptejme se a zadávejme podnět. Otázka na začátku nově zveřejněného postu, upozornění na nejnovější článek,... a to hlavní interakce pod posty. Pokud vám někdo z vašich followers okomentuje post, dbejte na to rozvést konverzaci a vytvořit aktivitu, které si algoritmus všimne a rozhodne se zapojit i ostatní uživatele. Těm se váš příspěvek se statusem "aktivní" zobrazí přednostně.

  • PRAVIDELNÁ AKTIVITA

Určitě jste si už všimli, že po pauze - ať už kratší či delší- není návrat lehký a tak snadno už se nedostáváte "do sedla". Zájem o vás upadl a vy jste najednou o několik kroků zpátky, než jste byli před svou pauzou. Jednou z nejčastěji diskutovaných otázek je: "Jak moc být aktivní?" Odpověď: Ať už to chci přiznat nebo ne, je to o pravidelnosti. "Spamování" na instagramu pozbylo svůj význam. Sledujeme lidi, kteří nás zajímají a čekáme každý den, s čím novým přijdou. A tak to mají i lidé, co sledují nás.

  • VYVARUJTE SE SHADOWBANNINGU

Skoro už to vypadá, že hashtagům odzvonilo. Kdo z nás v poslední době zkusil zveřejnit post bez hashtagů? Položte si otázku: Sledujete hashtagy? Sleduje hashtagy vaše cílová skupina? Odpověď za mě: Někdy a netuším. Je jen málo lidí, co si lajzne nepoužívat hashtagy, nějaký ten lajk to hodí a sem tam to přivede i nového sledujícího. Velký pozor bychom si ale měli dát na to, jaké hashtagy používáme a jak často je používáme - některé se často stávají obětí tzv. shadowbanningu. Jinými slovy, nebudete vidět. Algoritmus si bude myslet že jste robot/spam, podvádíte a tak vás skryje.

  • KDO KOHO SLEDUJE A SDÍLÍ

Mezi nepopulární teorie patří, že vaši existenci na Instagramu - počet lajků a sledujících, ovlivňuje to koho sledujete a kdo sleduje vás (jaké má čísla). Někteří zacházejí ještě dál a tvrdí, že je na místě i soukromá konverzace (DM) a vzájemné sdílení (SFS se tak úplně nepočítá). Když si tedy dvě instagrammerky vyjdou a sdílí to, budete chtít vědět víc - znát příběh jako celek - navštívíte profil té druhé a možná zanecháte nějaký ten follow či lajk. Dosah tohoto bodu/faktoru není zlomový, ale zajistí pevné followers, kteří vás hned jen tak neopustí.

Pomohl vám tento článek? Znáte nějaký jiný faktor, kterým lze ovlivnit algoritmus?




Komentáře

Okomentovat

Popular Posts