Recenze: Mráz nebo noc - Sara Raasch

Anotace:
Meira by udělala cokoli pro záchranu světa. Nejdříve se ale musí naučit ovládat svou magii. Když jí vůdce tajného řádu z Paisly nabídne, že ji bude učit, neváhá ani chvíli. Ale Rozklad může porazit jen jediným způsobem – bude muset sestoupit do labyrintu pod Střídavými královstvími, vzdát se své magie a učinit tu největší možnou oběť. Mather se rozhodl najít a zachránit svou královnu, ale s plánovaným útokem na Angrova království se jeho cíl stále vzdaluje. A Ceridwen, které Angra zabil bratra a ukradl zemi, se snaží zachránit svůj lid i svou lásku. Meira, Mather a Ceridwen musí spojit všechna království Primorie, jinak ztratí všechno.

Pokud čtete tuhle recenzi, už jste knihu Mráz nebo noc četli a nebo se teprve rozhodujete, zda máte po finále tohohle příběhu sáhnout. Já osobě nenávidím neuzavřené příběhy. Zanechávají ve mě pochyby a nekonečně mnoho otázek. Tahle část mého já na vás teď imaginárně křičí, abyste neváhali. Ta racionální část, vám teď objasní proč potencionálně ano nebo ne.

Sara Raasch je spisovatelkou, která má srdce na pravém místě a sláva spolu s množstvím prodaných knih a práv ji nestoupla do hlavy. Je velice aktivní na sociálních sítí, komunikuje s fanoušky a pokud jste ji ještě nezažili, doporučuji navštívit její instagram, nebo pokud máte příležitost, zavítat letos v říjnu na český festival YA literatury Humbook. Co usuzuji z 10 sekundového story na instagramu, bude ji stačit jen chvilka aby si vás získala a vy jste ji chtěli za kamarádku. Oplývá kouzlem víly divoženky s fantazií vypravěčky z pohádek Tisíce a jedné noci.

Jistě víte, jak krásně je její trilogie Sníh nebo popel zpracovaná. Krásná vazba s ražením Meiřiny typické zbraně. Přebal, který sérii zajistí první místo ve výstavce nejednoho knihomola a přiměje čtenáře užívat si čtení o něco více. Příběh je čtivý a čte se sám.

Hlavní hrdinka Meira prošla během tří knih velkým vývojem. Z obyčejné bezhlavé dívky bojovnice, se stala ostražitá královna, která je však zrazena, chystá se finální boj a Meira bude muset zastavit velké zlo. Možná vyhraje, to ale nutně neznamená, že z bojiště ještě někdy odejde. Vydává se na výpravu za nalezením klíče zatímco Mather a princezna Ceridwen shromažďují armádu z těch, kteří ještě z celého světadílu zbyli.

"Už nebylo cesty zpátky. Pro nikoho."

Meira - první reálné zastoupení náctileté dědičky velké říše v žánru YA fantasy. Trvalo mi dlouho, než jsem si to uvědomila. Meira nebyla napsaná jako dokonalá hrdinka, ale jako hrdinka, která dělá chyby. Není dokonalá a bude vás iritovat. Směr jejího rozhodování, impulzivní činy či výběr mezi dvěma mladíky. V životě existují dva způsoby jak se poučit. První - zakusíte zkušenost, pád, a zařeknete se, že nedopustíte aby se to ještě někdy opakovalo . Druhý - uvidíte to špatné na někom jiném, prozřete a rozhodnete se, že zakusení této zkušenosti není nutné, protože její dopad by měl pro váš život katastrofální následky.

Mráz nebo noc poskytuje čtenáři hned několik úhlů pohledu. Mather si mě nezískal a celá jeho postava mi připadá vycpávková. Zatímco Theron, Theron mi lámal srdce. Postava Letní princezny Ceridwen byla příjemným zpestřením i ona má ale chyby a znovu potvrzuje, že postavy z pera Sary Raasch nejsou nadlidské a bezchybné, ale lidské a nedokonalé. Nedává čtenářům fantaskní představy a nerozšiřuje pojem dokonalého knižního hrdiny. Jde proti proudu a ne všem čtenářům to bude po chuti. Přeci jen čteme fantasy proto, že toužíme po úniku od nedokonalé tíživé reality lidské existence.

"Tahle válka skončí mojí smrtí, ale teď jsem naživu."

Z prvního dílu jsem byla rozpačitá a rozladěná, druhý mé srdce maličko obměkčil a ve třetím jsem dostala zasloužený závěr. Věřím, že autorka se teprve rozepisuje a neodpustím si znovu pronést, již pro mě často skloňované slovní spojení s touto knihou, je to ticho před bouří a až bouře přijde, zasáhne nás všechny. Nikdo neunikne a vy teď máte šanci připravit se na plnohodnotný úder autorčina potenciálu, který nás jednou jistě čeká.

Na závěr chci poděkovat Albatros Media a Humbooku, za knihu a za Saru Raasch, se kterou se máme šanci setkat a jejíž knihy můžeme v českém překladu číst. Sníh nebo popel představuje ideální volbu a hladký start pro všechny náctileté, kteří poprvé sahají po YA žánru.