MINI recenze: Led nebo oheň - Sara Raasch

Anotace:
Zimní království bylo osvobozeno, ale krušné chvilky ještě nekončí. Aby Meira ochránila svůj lid, dovolí Cordellu kopat v zimních dolech. Tam ale najdou něco mocného a nebezpečného – magickou propast. Theron chce využít tento nález k poražení zla, ale Meira se bojí, co s sebou taková síla může přinést. Když se na zemi posledně objevilo tolik magie, povstal velký Rozklad. Proto nechce nechat nic náhodě a klidně se postaví i Theronovi. Ale nevystaví i tak své lidi nebezpečí?
Boje o moc sílí. Theron touží po magii, Mather bojuje za svobodu a Meira se začíná ptát sama sebe, jestli bojuje jen za Zimu, nebo za celý svět.


Zatímco první díl této trilogie byl ve znamení útěků, skrývání se a bojů, druhý díl nám nabízí politikaření, intrikaření a nějakou tu záhadu. Na úkor toho se čtenářům dostává méně akce.
Hlavní zápletka je přímočará a předvídatelná, přesto jsem při čtení došla k menšímu prozření a nebo jsem prostě jen opravdu hodně chtěla, aby ta kniha nebyla tak špatná. Druhý díl série Sníh nebo popel sklidil u čtenářů spíše ostrou kritiku. Snažila jsem se nemít tedy velká očekávání (nebo snad žádná).

Meira přestává být tou odhodlanou a neúnavnou bojovnicí, stává se z ní královna, která si začíná uvědomovat rizika, které hrozí jejímu lidu. Odstranila jednoho nepřátelského jezdce na šachovnici a v mžiku ho nahradil další. Každý si však bere kousek jí samotné a tak se nám před očima ztrácí ta pubertální holčina, co si lajzla cokoliv.

Její vnitřní monology plné sebelítosti čtenáře možná po pár desítkách stran budou nudit a začne se mu stýskat po té bojovné Meiře. Neměl by však zapomínat jaká velká je váha, která drtí její náctiletá ramena. Na Meiru teď spoléhají její lidé, celé království a možná, možná bude muset Meira zachránit i celý světadíl. S přihlédnutím k tomuto faktu, nemohu být k Meiře tolik kritická a naopak smeknout před autorkou, že se nebála realisticky vykreslit mladičkou nezkušenou královnu, která to nemá zrovna lehké a musí se utkat se zlem. Nehledě na to, že možná na konci ztratí samu sebe.

Můj milovaný Theron se pod tíhou situace, která nastává mění. Jeho nepředvídatelný otec Noam by se s klidem mohl v intrikaření utkat s Petyrem Baelishem z Hry o trůny (i když co si budem, Malíček by to stejně vyhrál :D). Před Theronem stojí velké rozhodnutí - postaví se na stranu svého otce nebo se postaví na stranu Meiry.

Tohle Theronovo balancování mezi dvěma "tábory" mi nedělalo úplně dobře, možná proto, že mám pro něj už od prvního dílu slabost a nechtěla jsem si připustit fatální následky, které by mohly nastat. Na druhou stranu mi tento vývoj otce a syna přišel zajímavý a dodával knize něco nového, co ještě z YA fantasy nemám přehršele načtené.

Přiznávám, že Mather v prvním díle nebyl mým oblíbencem. Ve druhém dílu ho čekal nelehký úkol, ale stejně si mě jako čtenářku nedokázal získat. Mé srdce nedobyl a jestli to Meiřino? Uvidíme.

Kniha mě nijak nenadchla, ale ani neurazila. Jedná se o vycpávkový díl, ale i ty mají co nabídnout. Přeci jen v sérii představují ticho před bouří.

Komentáře

  1. Já jsem byla tímto dílem zklamaná, ale musím uznat, že máš ve všem, co jsi napsala, pravdu. Meira to opravdu neměla lehké.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Popular Posts