Fenomén Funko Pop


Na co to je? 
  To je velice dobrá otázka. Vlastně je to velice luxusní lapač prachu. Postavičky neposlouží pořádně ani jako těžítko. Na fotkách nicméně vypadají skvěle, a jak velice často a rádi mnozí Funko odpůrci poznamenávají, přitáhne to followers.
  Otázka, co přitáhne více followers a získá víc lajků je samozřejmě zajímavá a nemám problém na tohle téma zafilozofovat v samostatném článku o IG. Každopádně, už předem říkám, že Funko hlavní faktor není.
  Otázku: "Na co jsou vlastně Funko figurky dobré" mi poprvé položil jednou jeden pán v Comics Pointu. Mylně si asi myslel, že v CP pracuji. Odpovědět mu nebylo zrovna lehké, takže jsem řekla pravdu, pokud jste nadšenec např. do Harryho Pottera udělá vám tenhle sběratelský kousek opravdu radost. Funko jsou taky skvěle fotogenické, ale jinak pointa jejich existence postrádá smysl.

Z čeho to je?
  Funko se vyrábějí z vinylu, což uznávám může mít nepatrný podíl na ceně. K ceně se, ale vyjádřím o něco níže.
 Vždy mi lehce poskočí srdce, když čtyřletý syn mamčiny kamarádky chňapne do každé ruky jednu Funko a začne si s nimi hrát na bitvy. Vinyl je totiž velice citlivý a pokud Vám dejme tomu upadne z větší výšky, doufejte stejně jako v případě iPhonu, že bude v pořádku (omlouvám se tímto své Funko Yennefer, která má teď jizvičku v obličeji, nebo Doktoru Strangeovi, kterému upadly nohy). Berte tedy na zřetel, že postavičky nejsou nezničitelné, naopak velice snadno přijdou k úhoně.

Kolik to stojí?
  Celá Funko rodina spadá pod tzv. prodejní práva royalties, (autorská práva pro výrobu, prodávají se ve velkém - já jsem si například v Lidlu koupila ponožky s Batmanem a přímo DC to tam asi nedodává, že jo). Značky jako je Studio Sony, Studio Disney, Lucasfilm (Star Wars), Warner Bros (Harry Potter) aj. pronajmou práva na výrobu "merche" - věcí, které jsou inspirované jejich filmy, seriály a hrami. Stejný proces tedy probíhá i v případě, kdy si koupíte fandom tričko, kryt na mobil, hrnek s potiskem atd.
  Výrobní cena merche, podléhající právům royalties, začíná na 5 Kč a v mnoha případech se jí podaří nepřesáhnout sumu 20 Kč. Když vezmeme v úvahu, že většina merche se vyrábí v Číně (některé i ve Vietnamu) a ve velkém, nejspíš se od průměrného kurzu 5 - 20 Kč moc neodchýlíme.
  Abych se ale dostala k tomu hlavnímu, co asi všechny zajímá, cena u nás se pohybuje od 199 Kč po 499 Kč, s tím, že za limitované a vetší Funko budete muset z peněženky vyndat o dvě až tři stovky více. Za limitovaného Snapea z HP dáte například 799 Kč.
  Na internetu najdete Funko levněji, ale musíte počítat s cenou poštovného a pak taky s rizikem, že Funko nemusí být úplně v pořádku, o tom ale později. V kamenné prodejně máte jistotu, že "vidíte" co kupujete a nemusíte si dělat starosti s dopravou. Výběr je však o dost menší.

Kde si to "u nás" můžu koupit?
   - kamenné prodejny: Comics Point, BlindBox a JRC
   - e-shopy: EMP (dříve největší nabídka), knihkupectví Minotaur, Fantasy obchod, Dobré knihy
   - neozkoušené zdroje: Dobré knihy, Blindbox, Ebay

  Já osobně mám výborné zkušenosti s EMP shopem, odkud mám většinu svých Funko. Cena je v rámci možností skvělá a velice často se pořádají různé slevové akce, nebo dokonce poštovné zdarma. EMP má sklady v Německu, ale doprava je rychlá a většinou máte do čtyř dnů figurky doma. Na EMP už nakupuji dlouho a proto vím, jaké změny minulý rok nastaly - hlavně, co se týče dopravy a nabídky. Moje první Funko Newt z Fantastických zvířat, byla právě z EMP shopu.
  Vím o pár lidech, kteří si Funko objednávají z Ebay. Já zkušenosti s Ebay nemám a i když mnozí úsměvně prohlašují, že Funko tam stojí o dost levněji, ať se snažím, jak se snažím, jedna Funko figurka by mě od jejich oblíbených prodejců teoreticky vyšla "jen" o 50 až 100 korun levněji - čekala jsem trochu větší bombu.
  Musím přiznat, že jsem vůči E-bay skeptická a moc se mi nechce podstupovat nejistotu, že by to nemuselo přijít, ale určitě to někdy vyzkouším.

Jak rozlišit originál od "fejku"?
  S Ebay ovšem přichází otázka tzv. fejků.  Funko figurky z Ebay podle mnohých údajně nejsou originální, ale fake a proto je jejich cena tak "nízká". Osobně si netroufnu tvrdit o jakékoliv Funko, že je fake nebo originál. Podle toho, co jsem si našla na Googlu, má každá originální postavička vyraženy údaje o tom, že se jedná o značku Funko, a některé mají také vyraženou značku společnosti, která poskytla royalties (to, ale jen výjimečně) - např. Funko Kylo Rena ze SW má na chodidlu údaje (Funko, místo výroby,...) a další nalezneme na podstavečku (Lucasfilm).
  Myslím, že jeden čas i oficiální stránka Funko nabízela možnost ověřit si, zda je vaše figurka originál, podle zadání výrobního čísla z krabičky. Já osobně k rýpalům, zda je něco fake nebo originál, nepatřím a moc těmhle lidem nefandím. Tak jako tak, jak Funko originál, tak Funko fake, jsou obě vyrobené v Číně (nedivila bych se, kdyby na stejném výrobním pásu).

Nedokonalostí, chyby atd.
  Ještě nikdy jsem nekupovala Funko na Ebay, ale přesto jednou dolehla otázka fake Funko i na mě. Kde máte záruku, že si váš prodejce nechtěl přilepšit a tak si pár Funko "neobjednal z Ebay"? - tohle mě napadlo po té, co mi zrovna ne v perfektním stavu dorazilo pár Funko a nebo jsem si doma rozbalila super jetou Funko z CP. Takže, kde je chyba?
  Funko nejsou dokonalé. Je velice pravděpodobné, že vaše Funko bude mít někde přesah barvy, kaz v obličeji v podobě jakychsi ďubek, její hlava bude špatně strojově nasazená, nohy křivé - takže nebude schopná stát aj. Potvrdil mi to prodavač v CP, když jsme se bavili o tom, že ani jeden Ron z HP nebyl úplně ok - všichni Ronové měli odřeninu nebo ďubky na obličeji. V JRC jsem objevila Voldemorta s odlouplou barvou na hlavě. Moje Alenka z Říše divů měla špatně strojově nasazenou hlavu a křivé nohy (oba problémy už naštěstí vyřešeny), křivé nohy má taky Effie z Hunger Games a o špatném přesahu barvy u některých figurek ani nemluvím.
  Funko postavičkám se zřejmě nedostává při výrobě dostatečné pozornosti a tak vznikají nedokonalé figurky. Na druhou stranu postavičky z HP tolik chyb nemají, co jsem si všimla. Například u nich jen zřídka dochází k přesahu barvy.
  Možná teď koukáte na tenhle článek jako na jedno velké wtf, nedokonalé funko? - Ano, Funko figurky jsou mnohdy nedokonalé. Nemusíte věřit. Je možné, že máte doma hromadu Funko a všechny jsu v pořádku a tohle je sci-fi. Já to beru tak, že prostě píšu to, o čem moc vlastníků Funko nerado mluví. Na těch úžasných instagramových fotkách se chyby snadno schovají. Většina fotek nemluví tak úplně pravdu. Ale jak už jsem psala výše, o instagramu - o postech, dokonalém feedu, lajcích a followers - můžu napsat někdy jindy.

Moje sbírka a jak Funko "skladuji"
   Moje Funko rodinka nabyla takového rozměru, že po čísle 20 jsem přestala počítat. Neřeknu Vám, proč je to tak návykové. Pokud to chcete risknout, můžete si jednu pořídit a doufat, že se to nezvrhne v takové šílenství jako u mnohých. Hodně lidí si cení krabicových obalů (taky jsem je nevyhodila) a svoje figurky v nich skladují a vystavují. Jasným důkazem "hodnoty" krabičky od Funko je, že někdy poničený krabicový obal může výrazně pohnout s cenou.

BONUSY- tipy, fakty, rady,...

  • EMP nabízí pro český trh Funko za asi nejvýhodnější cenu, takže pokud chcete jen jednu Funko a brečíte nad poštovným, zkustě si počkat na poštovné zdarma.
  • EMP nabízí slevu 10% (odečte se i od již zlevněného zboží) za odběr newsletteru.
  • Fotka na eshopech ne vždy úplně figurku vystihuje, takže je vždy možnost použít Google, IG a Pinterest a kouknout se, co přesně si kupujeme popř. pro rýpaly - posoudit jak je daná figurka "fotogenická".
  • Pálka, kterou mám občas chuť vrazit rýpalům z knižní sféry: cena jedné funko = cena jedné knihy.
  • Už jsem zažila, že lidi řešili, zda jsou Funko postavičky nebo figurky? Po delším zkoumání jsem došla k názoru, že je to vlastně jedno. Já vím, co máte namysli, když píšete o postavičkách/figurách a na ničem jiném nezáleží.


Funko slovník

  • Funko Pop = celý název Funko figurek
  • Funko Pocket = zmenšená Funko figurka na klíčence
  • Chase = limitovaná verze obyčejné Funko. Většinou se nedají přímo koupit, prostě musíte mít štěstí a narazit na ně v kamenném obchodě a nebo doufat (nebo nedoufat - některé chase verze jsou ošklivé), že budete ten x-tý člověk na eshopu, kterému jí zašlou. Zasílají se totiž čistě náhodně, nebo podle určitého pořadí objednávajících. 
  • Bobble head = figurka má hlavičku na pérku. Většinou mívají bobble head postavičky superhrdinů. Já osobně fanda tohohle stylu/druhu Funko nejsem. Já mám čtyři bobble headky - Doctora Strangera z Marvelu (trochu omyl, nevěděla jsem, že má bobble head a byla jsem dost vyděšená, když jsem ho rozbalila) a Jyn Erso, Kylo Rena a Rey ze Star Wars. Problém kývající hlavy na pérku se dá vyřešit poměrně snadno - točením ve správním směru přitáhnete hlavičku k tělíčku. Pořád se bude trochu kývat, ale nebude to už tak "hrozné".
  • Recustom = oblíbený trend mezi bookstagramery. Jedná se o přetvořenou Funko postavičku, která má představovat nějakého knižního hrdinu. Můžeme mluvit o jakémsi DIY. 

A to je asi vše, co mě momentálně k tématu Funko napadá.
Pokud máte nějaké otázky směřujte je prosím do komentářů.
Jaké máte Vy zkušenosti s Funko figurkami?

Komentáře

  1. Tohle byl tak skvělý článek, Barčo! I mně to zvětšilo obzory a to jsem si myslela, že už se v tom docela orientuji.
    Je pravda, že na fotkách se nedokonalosti ztratí. Můj Snape má například „pihy“, jak s chutí podotýkám, nicméně já mám své Funko snad možná ještě raději díky všem těm nedokonalostem. Dává jim to tak trochu něco, co žádná jiná figurka nemá.
    Moje sbírka sestává zatím z šesti figurek a jedné Funko pocket, konkrétně Brumbála. V pondělí si vyzvednu další dvě. Ano, je to svým způsobem šílená blbost, něco naprosto zbytečného, ale jak jsi sama napsala - je to nesmírně návykové a fanouškovi to udělá radost :).

    P.S.: Zavidím ti tu Funko Octavie! Ta je fakt úžasná! Než začne 5. série, ráda bych si objednala Bellamyho ♥

    Skvělý článek :).
    - Anna

    OdpovědětVymazat
  2. Naprosto skvělý článek! ♥ DOKONCE, jsem se dozvěděla i něco nového! :D Jako vážně? Dobré knihy prodávají i Funko pop?! Fakt jsem se pobavila! :D Můj názor na funko postavičky znáš, jsem jedna z těch, co je kupuje na eBayi, ale nebráním se i Českým prodejnám, pokud je cena za postavičku přijatelná. :D Tak jsem sehnala v JRC Hermionu, za kterou jsem neskutečně ráda! Škoda, že tam neměli i Brumbála a Gravese, hned bych si je také vzala!
    A co se týká těch chyb, tak ty jsou i na postavičkách, co mám z eBaye, třeba moje sbírka figurek ze seriálu Gotham vypadá, jako kdyby si s ní někdo pohrál v mikrovlnce! :D ALE, jedna mě stála asi 50,- a na fotkách to dokážu zamaskovat, takže tak nešílím. :D
    Rozhodně je to šíleně návykové. Někdy mám pocit, že jsem závislý tříletý dítě! Jako vážně. :D Ještě štěstí, že ten eBay je alespoň levný, třeba za postavičku Eleven jsem dala 125,-, ale krabička přišla úplně dodělaná. No jo, free shiping, ale co, zatížila jsem tu krabičku postelí, a je jako nová! A postavičce se nic nestalo. :D
    Mimochodem ti šíleně závidím Occamy! Strašně moc bych ji chtěla, ale grrr, jako 1000,- a zkrz eBay, bych za ni nechtěla dát. Podobně jsem na tom teď s postavičkou Pennywise, klauna z hororu IT! Grrr, taky je všude za 1000,-, někdy i jen za 400,- ale s poštovným přes 400,-. Ebay mě poslední dobou pěkně štve! :D Ale našla jsem tam Newta, limitovanou edici s kufříkem a šálou, jen za 250,-, no neber to. :D

    OdpovědětVymazat
  3. Takhle, možná bych jednu, dvě figurky bral, ale použiju tvůj argument -> cena jedné funko pop = cena jedné knihy, takže si koupím radši knížku. Je to sice hezké, ale vzhledem k ceně podle mě docela zbytečné.

    OdpovědětVymazat
  4. No toto je dúfam vášeň, ktorej neprepadnem, lebo mám pocit, že by ma dostala na mizinu.
    Každopádne nevravím, že by som si nikdy žiadnu nekúpila, určite raz investujem do nejakej mojej obľúbenej postavičky ale inak sa radšej budem držať na uzde.
    Každopádne som ani netušila, že oni ich predávajú "chybové" a dosť som sa pobavila na tej poznámke o tom, že aj pravé aj falošné sa pravdepodobne vyrábajú v rovnakej fabrike v Číne.

    http://book--hoarders.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  5. Blindbox maj i e-shop, a ještě se dají koupit na https://www.jedishop.cz

    OdpovědětVymazat
  6. Ja by som hrozne chcela mat zbierku Funko postavičiek je to taky môj sen lenže ešte si nezarábam takže sa musím bohužial obrátit na rodičov lenže ti si myslia že je to blbost a zbytočnost�� Prosím niaku radu ako ich presvedčit��

    OdpovědětVymazat
  7. Zdravím,
    Chcem sa opýtať, či v Čechách alebo na Slovensku existuje niekto, kto by vedel vyrobiť Funky figurku???
    Ak viete o niekom, bol by som hrozne rád, kedže priateľka sníva o špeciálnej *Paramore* :D
    Ďakujem ešte raz :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Popular Posts