After: Polibek

Autorka: Anna Todd | Rok vydání: 2019 | Nakladatelství: Yoli
Anotace: Tessa má všechno – žije v láskyplném prostředí, má chápající rodiče a taky kluka snů, laskavého, milého, kterého jí závidí všechny kamarádky. Lepšího už si ani nemohla přát potkat. Tessin snový svět ale náhle změní jediné setkání. Hardin je pořádně drzý kluk, s nepřeslechnutelným, nafoukaným britským akcentem, nezapomenutelným rozcuchem, tetováním a piercingem ve rtu. Tessa si nemůže pomoct – Hardin je zkrátka jiný než ostatní... A to po všech stránkách – dovede být i pěkně krutý. Neměla by ho spíš nenávidět? Neměla by jím Tessa pohrdat? Jak to, že se od něj nemůže odpoutat? Nedokáže to – i přes všechny jeho chyby a prohřešky. Intenzivní vášnivou blízkost střídají neustálá Hardinova zmizení. Může takhle vůbec vypadat láska? Tessa sama nevěří, že by takový vztah mohl fungovat. Ale jde odolat jeho polibku?


Kdyby existoval pojem instantní literatury, série After by zřejmě byla jeho hlavním představitelem. A proč "instantní" ptáte se? Autorka Anna Todd začala After psát a publikovat na dnes už profláknuté stránce Wattpad. Původně se jednalo o fanfikci na tehdy masově populární skupinu One Direction. Co se obsahu týče, na čtenáře čekají krátké kapitoly a na první pohled nijak složitá zápletka. Podtrženo a sečteno, dejte si ve Starbucks najednou deset velkých nápojů caffé americáno a následně 24 hodin věnujte tvůrčímu psaní.

"Nechci být žádná kamarádka s bonudy, bez ohledu na to, jak se s ním cítím. 
Na to si sama sebe moc vážím. A taky jsem na to moc emocionálně založená."

Takže, tím nám Báro říkáš, že je to špatný? - Ne, vlastně je to celkem dost dobrý. I ten nejpomalejší čtenář (a že bych se s vámi o tenhle post mohla utkat v dobré víře, že to na 99% vyhraji) ji přečte prakticky ihned, přestože se to na první pohled nemusí jevit jako střízlivá vidina. Kniha působí spíš jako cihlička, ale stránky se v ní otáčí samy.


Hlavní postava Tessa rozhodně nepatří mezi top deset hlavní hrdinek, bez kterých si současnou YA literaturu neumíme představit. Knihu After: Polibek táhnou hlavně všechny ostatní postavy - dle mého skromného úsudku. Hned na začátku knihy se setkáváme s Tessinou matkou, kterou jsem měla sto chutí proplesknout. Její potřeba chránit svou dceru je bohužel až nezdravě vyhnaná do extrému. Životní zkušenosti ji přiměli vychovávat svou dceru v režii toho, že muži jsou špatní a bez vysoké jsi nic. Když už jsme u té školy, přesně v ten moment kniha začíná. Tess se stěhuje do univerzitního kampusu.

"Máma mě nikdy neuhodila, ale měla zvláštní talent upozorňovat mě na moje nedostatky.
Tohle si přece nechceš vzít, Tesso? Měla by ses znova učesat.
Tu písemku jsi mohla zvládnout líp.
Vždycky mě tak nutila být dokonalá, že to bylo dost vyčerpávající."

Další důkaz, že to její matka přehání následuje hned po příjezdu na univerzitní koleje. Tentokrát problém představuje punková spolubydlící Steph, která poslouchá taky něco jiného než křesťanské písně, má svůj styl provokativního oblékání a na mušce jsou i tetování, piergingy a sexy kluci (jedním z nich je samozřejmě Hardin). Samozřejmě následuje hysterická scéna a zvažování, zda by Tess neměla zažádat o jinou spolubydlící.


Jeden by si myslel, že to zas tak horké s těma klukama nebude, když má Tess (o rok mladšího) přítele Noaha. Jenže to by to nesměl být vůl, který ji napráší mamince hned, jak Tess zamíří na první party. Koneckonců jeho chování je mnohdy otřesnější než to Hardinovo. A Hardin?

"Skončil? Skončil s čím? 
To vyhrožuješ, že už nebudeš pošlapávat moje city?! Nenávidím tě! 
Nemůžeš skončit s něčím, co ani nezačalo."

Ach ten Hardin. Kluk co čte klasickou literaturu, je potetovaný, má sex-appeal na rozdávání a pochází z celkem zámožné rodiny. Kde může nastat zádrhel? Existuje zádrhel? To víte, že ano, i když teď se vydáváme na dost tenký led... Hardin má své vnitřní démony. Při čtení jsem měla často podezření, že má psychické problémy, které způsobují jeho nevyrovnanost, impulsivnost a agresi.


Nebýt jeho, Tessin příběh by se vyvíjel jen stěží. Jenže opravdový problém knihy nastává nejčastěji  v momentech, kdy se oba ocitají na hlavní scéně spolu. Často to totiž končí hádkou. Dokud mě na to někdo z mých followers neupozornil, nebyla jsem si toho vědoma. Takže na jednu stranu se omlouvám těm, kteří teprve plánují číst. Teď se na to asi budete také víc soustředit.

"To není dobrej nápad."
"Ty nejhorší nápady se často ukážou jako ty nejlepší."

Pokud se na hádky hlavních akterů příběhu začnete soustředit, kniha se vám začne táhnout. V bludném kruhu budete několik desítek stran číst jen o hádání a usmiřování navracení se k sobě. Mínusem by pro některé mohla být i záletka. Strašně dlouho trvá, než se něco pořádného začne rýsovat a pak než se čtenář naděje, je konec. Samozřejmě lze brát za zápletku pouze čisté utváření vztahu dvou mladých lidí, ale nebojte tedy vás čeká ještě nějaké to překvapení.


Hodně lidí nenávidí konkurenční sérii Dimily a do koše kupy přihazuje i tituly jako je Papírová princezna nebo právě série After. Jaký je můj názor? Dimily jsem do koše nacpala už i já. Spolu s kniou Princezna popela se jedná o jedny z nejhorších knih, které jsem kdy četla. Papírovou princeznu mám ráda nejspíše hlavně proto, že není čistě propagovaná jako YA, i když většinou bohužel, u lidí této cílové skupiny končí velice často.

"Rozesmával mě i rozplakal, nutil mě ječet a nadávat, 
ale hlavně jsem se s ním cítila naživu."

After: Polibek dle mě patří k těm povedenějším knihám, které učarují nejedné dospívající (či dospělé)  beznadějně romantické duši. Doporučuji od knihy nic neočekávat a počítat s tím, že vám její čtení zabere nanejvýš tři dny. Jedná se opravdu čistě o odpočinkovou literaturu, u které můžete vypnout a v klidu se nechat nést na své vlně pohody, bez obavy z toho, že vám unikne nějaký důležitý detail. Rovněž neopomeňte celkem skvěle vydařenou filmovou adaptaci, ve které je za mě snad jediným mínusem obsazení Hardina. Ovšem asi záleží na vkusu každého z nás.

Za poskytnutí knihy děkuji nakladatelství Euromedia a Knižnímu klubu. 
Knihu zakoupíte zde. 

Komentáře

  1. Skvělá recenze <3 Myslím, že si tuhle knihu naprosto přesně vystihla!

    OdpovědětVymazat
  2. Podle tvé recenze soudím, že se ti příběh líbil dokonce více než mně. Což se vážně divím. :)) Každopádně souhlasím s Míšou. Tuhle knihu si tímhle článkem vážně skvěle vystihla!

    OdpovědětVymazat
  3. After som nečítala, mám celkom nízku toleranciu na takéto romantiky, ale verím, že to musí byť chytľavá oddychovka, inak by to asi nebol taký fenomén.:D Vravíš teda, že film sa vydaril? :D Možno si pozriem aspoň ten.

    OdpovědětVymazat
  4. Nechápu, jak jsem to mohla přečíst! :D Všechny čtyři díly! Normálně mi muselo v tom mozku něco odumřít, protože to bylo tak strašný, tedy ty další díly.
    Za mě, ten první díl byl snad nejlepší, ty další už byly fakt ztráta času, papíru a všeho dalšího. Furt se jenom hádali a dávali dohromady. A úplný mind-fuck je poslední díl. :D Jako, tam už autorka vařila z vody. :D
    Už nikdy, nikdy, ty knihy nechci vidět. Nechápu, jak ten film mohl být tak úspěšný, že dostal zelenou pro další díl, no jako můj rozum nad tímhle fakt zůstává stát. :D Ani nevím, jestli teď mám chuť se na ten film podívat, nejspíš neee :D

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Popular Posts