Ms. Marvel: Hrdinka nové generace

Autoři: Wilsonová & Alphona | Rok vydání: 2018 Nakladatelství: Paseka 
Anotace: Šestnáctiletá Kamala chce žít svůj život jinak, než by si přáli její rodiče. Je fanynkou superhrdinů, píše vlastní příběhy se superhrdiny... A pak se sama superhrdinkou stane a začíná pronikat do světa svých idolů - Thora, Spider-Mana a dalších Avengers. Ms. Marvel získala pět nominací na Cenu Willa Eisnera, vyhrála cenu Hugo a dokonce si odvezla titul Nejlepší série z Mezinárodního komiksového festivalu v Angoulême!

Asi si říkáte, že se nám teď se superhrdiny roztrhl pytel a máte tak trochu pravdu. Už i mě jde hlava kolem z toho nepřeberného množství nových postav a jejich příběhů - a to je co říct. Na příběhy já mám totiž celkem velkou paměťovou kapacitu. Poslední dobou se mi však stává, že mě lidé musí opravovat, co se týká rozlišování DC a Marvel hrdinů.

U Ms. Marvel tohle samozřejmě nehrozí, protože slovo Marvel má hrdinka už ve své superhrdinské přezdívce. Kamala mi jako hlavní hrdinka byla v rámci možností celkem sympatická. Hodně mě zaujal a bavil její původ. Jde vidět, že tvůrkyně se nebála tak trochu riskovat a díky ní na superhrdinskou scénu přichází teen muslimka, která nenásilně ukazuje střípky své kultury.


"V Koránu je jedna ája, kterou táta cituje, kdykoliv v televizi ukazují něco hrozného. Třeba požár, povodeň nebo bombový útok. - Kdo zabije byť jediného člověka, jako by zabil veškeré lidstvo a kdo zachrání byť jediného člověka, jako by zachránil veškeré lidstvo."


Ostatní postavy mají své odlišné rysy a rozhodně se nestane, že by vám začaly splývat. Přesto mě nijak zvlášť neoslnily ani nenadchly. Asi nejvýraznější (a hlavně nejzábavnější) mi přišel bratr hlavní hrdinky. V kresbě se příliš často nevyskytoval, ovšem když už přišel na scénu doprovázel ho vždy nějaký vtip.


Čekejte něco ve stylu obyčejného teen dramatu, kde hlavním námětem je získání superschoností. Bez romantiky. Do popředí se dostává hlavně kamarádství, rodina, víra... a superhrdinové. Tím, že je Kamala velkou fanynkou Avengers a stát se superhrdinkou je vlastně její sen, jsou věci a události o to snadnější. Samozřejmě dojde k velice rychlému prozření a Kam si uvědomí, že superhrdinství není zas tak skvělé - že dokonalé blonďaté lokny ji lezou do očí, na podpatcích se nedá moc chodit a sexy obleček moc nezakrývá. A co teprve zachraňování?

Naopak nečekejte velkého nepřítele ani superhrdinu, kterému všechno hned od začátku půjde. Svazek Ms. Marvel (Ne)normální je spíš jakýsi úvod do série, který sebou nese nádech Veroniky Mars a britských Misfits (jak poznamenala moje kamarádka theDavanity). Nevýznamný teenager outsider, dostane superschopnost a je jen na něm, jak si s tím poradí, avšak v téhle režii musí zachraňovat hlavně svoje spolužáky a jejich sourozence.

"Dobro není v tom, co jsi. Dobro je v tom, co děláš."

Co se týká zpracování, za mě je na výbornou. Jedná se o novější styl kresby, která bude lichotit současné generaci čtenářů. Mně osobně hodně připomínala novou Wonder Woman z tvorby Briana Azzarella a Cliffa Chianga (podotýkám, že pouze kresbou). Vlastně to bylo tak trochu déjá vu. Na svazku Ms. Marvel oceňuji hlavně pevnou vazbu, skvělý formát tak akorát do ruky a lepší papír o vyšší gramáži.

Je tedy něco co bych knize vytkla? Kamala byla možná až trochu moc roztěkaná (což by nebylo nic divného, když získala super schopnost). Dál popravdě moc nechápu ten trend "hlavně to neříkej rodičům"? Kdy z toho něco dobrého vzniklo? Myslím, že by si tím ušetřila hromadu zarachů a vysvětlování lhaní. Taky nevím jestli mi to jen uniklo, ale zatím nebylo vysvětleno jak hrdinka získala svou superschopnost. Sice se hned na začátku objeví záhadná mlha, jenže kdo je přesně jejím tvůrcem a proč schopnost získala (očividně) pouze Kamala?

"Ty jsi nestvořil jen problém... Ty jsi stvořil městskou legendu."

I přes moje výtky ovšem komiks jako celek hodnotím velice kladně. Věřím, že se v dalším díle alespoň část mých otázek zodpoví a já pár svých připomínek budu moci seškrtat. Možná je fajn mít hrdinku, která není 100% dokonalá. Žádný její věkový vrstevník není dokonalý - ať už v komiksu nebo v realitě. Tak snad se pokračování dočkáme brzy.

Za zaslání knihy k recenzi děkuji nakladatelství Paseka. Knihu můžete zakoupit zde.

Četli jste Ms. Marvel? Nebo se chystáte? 
A jaký je celkově váš přístup ke komiksům se superhrdiny?




Komentáře

  1. Na tuhle se moc těším, snad se k ní brzy dostanu! Jinak krásně napsaná recenze - mám teď mnohem přesnější představu, co od komiksu čekat ;)
    Marky (Books are my life...)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, Marky. Jsem ráda, že jsem ti komiks trochu víc přiblížila a máš teď jasnější představu do čeho půjdeš :)

      Vymazat
  2. Skvělá recenze ❤️🙌🏻 Naprosto s tebou souhlasím taky je mi záhadou jak ke schopnostem vlastně přišla 😅 ale doufám, že nám to vysvětlí v dalších svazcích :) a děkuji za zmínku ❤️

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zmínit jsem tě musela, protože nevím jestli bych se sama dokopala k tomu přirovnání k Misfits😅 Takže ten kredit je oprávněný. No, já v tom cítím trochu nádech i Veroniky Mars - kterou nevím jestli znáš :D Ale určitě jsi o ní minimálně slyšela. Snad se dalších svazků dočkáme brzy. V edičáku Paseky jsem teprve na úplném začátku...

      Vymazat
  3. Pekne zhrnuté. :) Ja som čítala pár issues v angličtine, ale Kamala si ma veľmi nezískala, tak som potom nepokračovala... Ten námet - tínedžerka a fanúšička superhrdinov sa sama stane jednou z nich a zistí, že to nie je také úžasné - sa mi však páči. :D A chystám sa aspoň si pozrieť Marvel Rising: Secret Warriors, tam je aj Kamala. :D Čo sa týka komiksov, vždy si hovorím, že ich chcem začať viac čítať, ale zatiaľ to veľmi nevychádza, tak aspoň pozerám všetko možné aj nemožné. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O Marvel Rising: Secret Warriors slyším poprvé :o Musím juknout o co go :D

      Vymazat
  4. Komix vyzerá super, tá kresba sa mi páči. Ale osobne by z toho pokojne mohla byť aj kniha, potom by ma táto super hrdinka zaujala ešte viac :D

    Jaji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je pravda. Rozhodně by to zasáhlo širší okruh čtenářů... I když co jsem slyšela o DC YA knihách - ty moc velký úspěch nemají :/

      Vymazat
  5. Krásná recenze! Tento komiks mě fakt láká! Strašně moc se mi líbí ta grafika ♥

    ALL ABOUT CANDYS LIFE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě si ho půjči minimálně z knihovny, stojí to za to :D jak kresbou, tak příběhově.

      Vymazat
  6. Uuuu. Na tento komiks jsem se těšila už od Světa knihy, kdy Paseka oznámila, že ho vydá, jenže dosud jsem se k němu nedostala. Budu to muset brzy napravit! ♥

    OdpovědětVymazat
  7. Jak už jsem psala u Míši článku, do Marvelovek jsem se v poslední době zamilovala a i komiksy mě vážně začaly bavit,, takže tenhle si určitě přečtu. :)

    OdpovědětVymazat
  8. Už na tuhle knížku delší dobu koukám, ale naštěstí jsem oproti kouzlu komiksů ještě imunní :D

    Gabux

    OdpovědětVymazat
  9. Já superhrdiny miluju a jsem velká fanynka Marvelu, takže se na tento komiks rozhodně chystám. Moc hezká recenze, Baru :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Popular Posts